اینارو یادم رفته بود
با تشکر ...
با تشکر ...
هماهنگ – موافق |
آی |
AI |
هماهنگی نیروی درونی |
آی کی |
AI KI |
روش هماهنگی با نیروی درونی |
آی کی دو |
AI KI DO |
اصول اولیه آیکیدو |
آی کی تایسو |
AI KI TAISO |
پا |
آشی |
ASHI |
جابجایی پا |
آشی ساباکی |
ASHI SABAKI |
راه رفتن معمولی |
آیومی آشی |
AYUMI ASHI |
ایستادن موافق یکدیگر |
آی هانمی |
AI HANMI |
انداختن هماهنگ |
آی کی اتوشی |
AI KI OTOSHI |
گرفتن شانه موافق |
آی کاتا دوری |
AIKATA DORI |
معکوس، بدل |
گااشی |
GAESHI |
مخالف، ضد |
گیاکو |
GYAKU |
ایستادن مخالف یکدیگر |
گیاکو هانمی |
GYAKU HANMI |
گرفتن دست مخالف |
گیاکو کاتات دوری |
GYAKU KATATE DORI |
گرفتن شانه مخالف |
گیاکو کاتا دوری |
GYAKU KATA DORI |
پنجمین کلاس،پنجمین درجه |
گوکیو |
GOKYU |
گیر، قفل |
گارامی |
GARAMI |
تو رفتن، داخل شدن |
ایریمی |
IRIMI |
پرتاب همراه با تو رفتن |
ایریمی ناگ |
IRIMI NAGE |
اولین کلاس، اولین درجه |
ایک کیو |
IKKYO |
از خط حریف بیرون آمدن همراه با تورفتن |
ایریمی تن کان |
IRIMI TENKAN |
گارد، پوشش |
کاماا |
KAMAE |
فرم |
کاتا |
KATA |
شانه |
کاتا |
KATA |
گرفتن شانه |
کاتا دوری |
KATA DORI |
یک دست |
کاتات |
KATATE |
گرفتن یک دست با یک دست |
کاتات دوری |
KATATE DORI |
طریقه توسعه دادن تنفس صحیح |
کوکیو هو |
KOKYU HO |
چرخش به سمت جلو (180 درجه) |
کایتن |
KAITEN |
پرتاب چرخشی (پرتاب بوسیله بازوی حریف انجام می شود) |
کایتن ناگ |
KAITEN NAGE |
شمشیر |
کن |
KEN |
پرتاب بوسیله گردن |
کوبی ناگ |
KUBI NAGE |
مچ دست |
کوت |
KOTE |
چرخش مچ دست |
کوت ماواشی |
KOTE MAWASHI |
مچ معکوس (پیچاندن معکوس مچ دست) |
کوت گااشی |
KOTE GAESHI |
پرتاب تنفسی |
کوکیو ناگ |
KOKYU NAGE |
قفل کردن نهایی |
کیم |
KIME |
گرفتن یک دست با دو دست |
کاتات ریوت دوری |
KATATE RYOTE DORI |
پیچاندن کامل مچ بطور عمودی |
کوت هینری |
KOTE HINERI |
کمر |
کوشی |
KOSHI |
پرتاب بوسیله کمر |
کوشی ناگ |
KOSHI NAGE |
برش |
کی ری |
KIRI |
برش مخالف |
کی ری گااشی |
KIRI GAESHI |
پایه، اصلی |
کیهون |
KIHON |
گردن |
کوبی |
KOKUBI |
جلو |
ماا |
MAE |
افت به جلو |
ماا اوکمی |
MAE UKEMI |
افت چرخشی به جلو |
ماا ماواری اوکمی |
MAEMAWARI UKEMI |
صورت |
من |
MEN |
ضربه به صورت |
من اوچی |
MEN UCHI |
سینه لباس، جلو لباس |
مون |
MONE |
گرفتن سینه لباس |
مون دوری |
MONE DORI |
ضربه به سینه |
مون زوکی |
MONE ZOKI |
دو دستی گرفتن (با دو دست یک دست را گرفتن) |
موروت دوری |
MOROTE DORI |
پرتاب |
ناگ |
NAGE |
فنون پرتابی |
ناگ وازا |
NAGE WAZA |
دومین کلاس، دومین درجه |
نی کیو |
NIKYO |
جریان |
ناگار |
NAGARE |
جریان مخالف |
ناگار گااشی |
NAGARE GAESHI |
دو فرم |
نیکو کاتا |
NIKOKATA |
بزرگ |
ا |
O |
انداختن |
اتوشی |
OTOSHI |
جلو، رو به جلو |
اموت |
OMOTE |
دو دست |
ریوت |
RYOTE |
گرفتن دو دست |
ریوت دوری |
RYOTE DORI |
دو شانه |
ریو کاتا |
RYO KATA |
گرفتن دو شانه |
ریو کاتا دوری |
RYO KATA DORI |
استقامت و قدرت بدني
غالب سبکهاي کاراته از اصول پايه يکساني استفاده مي کنند مثل : درجه بندي- کمربند- لباس سفيد- احترام(اوس-)ايستادنها (داچي) ضربات - دفاع و ... ولي تفاوت آنها با يکديگر در چگونگي به کار گيري اين اصول مي باشد.
سبکهاي کاراته را به دو دسته ايپون و اوپن يا غير آزاد و آزاد تقسيم بندي ميکنند.شين ذن يکي از سبکهاي گروه آزاد (اوپن) است در سبک هاي آزاد توجه خاصي روي قدرت بدني و استقامت جسماني وجود دارد از اين رو بعد ازگذشت چند سال هنرجوي شين ذن داراي اندامي تنومند و عضلاتي بسيار قوي و قدرت بدني زيادي خواهد شد. البته علاوه بر مسائل جسماني در ابعاد معنوي اصولي مانند نظم و انضباط ، دقت عمل- تمرکزذهني- ادب و احترام - تواضع و فروتني و ديگر مفاهيم عاليه انساني و اجتماعي به طور مستمر تمرين و آموزش داده مي شود.به طوري که در مقياس عملي افراد رده بالا (کساني که مدارج عاليه را در کاراته دارند)از شخصيت اجتماعي قوي و با اعتماد به نفسي برخوردارند، داراي اخلاق نيکو و رفتار پسنديده مي باشند و اکثرا" در موقعيتهاي اجتماعي خودشان موفق هستند.
به طور کلي بايستي يا دآور شويم که در تجربه و عمل ثابت گرديده افرادي که به ورزش کاراته روي مي آورند بعد از چند سال چنان شخصيتي والا و ارزشمند در کنار اندامي زيبا و قدرتمند پيدا ميکنند که در حالت عادي انتظار چنين پيشرفت هائي از اين افراد کمتر مد نظر بوده است.
دستيابي به شرايط ويژه معنوي و رواني کاراته مستلزم احاطه بر توانائيهاي فيزيکي و جسمي است يعني ميبايستي با ممارست و پيگيري مدام اندامهاي بدن را به گونه اي پرورش و رشد داد تا امکان يادگيري فنون و تکنيکهاي پيچيده کاراته فراهم شود.
همه فنون کاراته بر مبناي علمي استوار است يعني بنيانگذاران و پيشگامان با دقت نظر و مطالعه و تحقيق و رفع نواقص هر فن و اصلاح و تکميل آن در طول ساليان متمادي و مطابقت آنها با روشهاي علمي. پزشکي و حرکت مفاصل، کاراته را به شيوه امروزين به دست ما رسانده اند هرچند گاه نيز يک استاد با ديدي کارشناسانه و ارائه نظري تازه در باب يک يا چند حرکت با تکيه بر مفاهيم علمي کاراته را متحول نموده اند کانچو يوسف شيرزاد مبتکر سبک شين ذن کاراته يکي ازاين بزرگان است، شين ذن به معناي حقيقت تمرکز و آن اشاره به اين دارد که انسان با غلبه فيزيکي براندامهاي جسمش ودستيابي به يک قدرت فني وتوان بدني فوق العاده بايستي به اعتلاي روح وروان وابعاد معنوي خودش بپردازد تابه کمال برسد چون کليه اصول کاراته داراي منطق علمي است پس يادگيري وآموزش آن نيز بايستي براساس روشهاي علمي وتربيت بدني صورت گيرد تابهترين بازده وکارائي حاصل شود چه عدم توجه به مطالب علمي ورزش امکان کژروي و وارد آوردن آسيب وناراحتي را به دنبال خواهد داشت بطور مثال درحدود 6ماه طول مي کشد تاعضلات- تاندونها و مفاصل يک فرد مبتدي از نظر فيزيکي آمادگي لازم راپيدا کند تامربي بتواند فنون خاص ودروس اصلي کاراته رابه وي آموزش دهد لازمه اين مهم حضور مرتب وبي وقفه هنر جو در طول اين مدت است البته اگر کساني سابقه تمرينات ورزشي در رشته ديگري را داشته باشند مدت آمادگي جسماني آنها کاهش خواهد يافت.
مراحل اوليه تمرين
1- بدن سازي
در سبک شين ذن به قدرت بدني و استقامت جسماني يک هنرجو اهميت زيادي قائل ميشوند .از اينرو تمرينات کلاسيک زيادي در طي جلسات مختلف صرف اين مهم ميگردد.
براي اينکه فردي بتواند تکنيکهاي کاراته را اجرا کند و مهارت در اجراي اين فنون پيدا نمايد بايد اولا عضلات گوناگون بدنش تحت تمرينات مختلف تقويت شوند اين عضلات به طور کلي عبارتند از : 1- عضلات کمر و اطراف ستون فقرات - کتفها- عضلات بازوو ساعد و انگشتان دست - عضلات گردن و شانه - عضلات شکم عضلات سينه و زير بغل - عضلات کپل ها و ران - عضلات ساق و پا و کف پا.
در طول ساعتها تمرين اين عضلات به کار گرفته شده وتقويت و تربيت فيزيکي ميشوند و بعد از استحکام مناسبي برخوردار خواهند شد.
نرمش :
( هر حركت 10 مرتبه )
1- سانچين داچي – يوي- كامائيته : سيكن چودان سوكي – سيكن جودان سوكي –اوراكن شومن اوچي –
اوراكن سايو اوچي – اوراكن مواشي جودان اوچي – سيكن آگو اوچي – نوري .
2- كيبا داچي –يوي – كامائيته : اوراكن شيتا اوچي – هيجي جودان سوتو اوچي –هيجي جودان آگه اوچي –
هيجي اوروشي اوچي – نوري
يوي داچي :
ايبوكي سان كاي
1- هيداري سانچين داچي – يوي – كامائيته : : سيكن جودان اوكه – سيكن چودان سوتواوكه –
سيكن چودان اوكه -– سيكن گدان باراي- سيكن چودان اوچي اوكه–سيكن گدان باراي- نوري .
2- سانچين داچي – يوي- كامائيته : شوتوگامن سوتو اوچي – شوتوساكوتسوداچي –
شوتوساكوتسواوچي كومي- شوتوگامن اوچي اوچي- شوتوسوتوهيزواوچي – نوري
يوي داچي :
ايبوكي سان كاي (سه مرتبه)- شين كوكيويوكائي (چهار مرتبه)- مرتب كردن لباس
1- هيدراي زنكوتسوداچي (يون جوگو) : ماي كه آگه گري .
ميگي زنكوتسوداچي (يون جوگو) : ماي كه آگه گري- نوري
2- هيكوداچي :هيزاگري – هاي سوكوكسن گري – چوسوكومايگري جودان –نوري
يوي داچي : ايبون سان كاي – مرتب كردن لباس
3- يوي داچي (يون جوگو): يوكوكه آگه گري – كانستسوگري – سوكوتويوكرگري –
اوشيرو جودان كه آگه گري – اوشيرو كاكاتوكين گري – اوشيرو كاكاتومواشي گري – نوري
4- يوي داچي : چوسو كوگدانمواشي گري-چوسوكوچودان مواشي گري-چوسوكوجودان مواشي گري-
سوتوجودان تاي سوكومواشي كه آگه گري – اوچي جودان سوكوتومواشي كه آگه گري
سيزا – ماكسو – آگورا – ماكسويامه – ري- جوگاي – نوري
يوي داچي : شين كوكيو
5- ميگي زنكوتسوداچي (يون جوگو): كاكه اوكه – سيكن چودان گياكوسوكي .
هيدراي زنكوتسوداچي (يون جوگو): كاكه اوكه – سيكن چودان گياكوسوكي .
6- هيدراي زنكوتسوداچي: نوگاره (4 مرتبه)
ميگي زنكوتسوداچي: گياكونوگاره (4 مرتبه
1-هنرجويان مي بايستي به محض ورود به كلاس" دوجو" احترام گذاشته ودو بار"اوس"
بگويند. يك بار با ورود به سوي جلو كلاس" شين ذن" وبار دوم به سوي هنر جويان حاضر در كلاس.
2-هنر جويان مي بايستي به موقع وسر وقت در كلاس حضور داشته باشند. كساني كه با تأخير در كلاس حاضر مي شوند پس از اداي احترام ،به حالت رسمي" سي زا " سر پايين ،چشم ها بسته مي نشيند ومنتظر فرمان دعوت به كلاس ا ز سوي مربي مي شود.
پس دريا فت فرمان در حالي كه هنوز در حالت « سي زا » مي باشد احترام گذاشته و« اوس»
مي گويد(به جاي كلمه اوس مي توان از جمله «شيتسوري شيما سو» يعني از اينكه نظم كلاس را به هم زدم پوزش مي طلبم ا ستفاده نمود) سپس به آخر كلاس ملحق مي شود. بايد دقت نمود
كه هرگز از جلوي ديگرهنر جويان خصوصا ارشدهاي كلاس عبور ننمايد.
3-هنر جويان مي بايستي در حفظ ونگهداري دوگي ( لباس كاراته )، ساق بند ، دستكش و... كوشا بوده وبا تميز نگاه داشتن وخوشبوومعطرنمودن آنها سبب تشويق وتشجيع ديگران در
انجام آن به بهترين وجه گردند،خصوصا « دوگي » بايد تميز باشد. آرم كيوكو شين بايستي
بر روي قسمت چپ لباس نصب گردد. شكافتگي ها وپارگي هاي لباس بايد بي درنگ تعمير
گردد. همچنين بايد دقت نمود كه لوازم ولباس نا مناسب بيا نگر بي توجهي هنر جو به ساير
هنر جويان ودوجو تلقي مي شود. 4- در خلال تمرين سعي شود دوگي خود را حركت ندهيد وجا بجا نكنيد،در هر زماني از تمرين اگر تصميم به مرتب كردن ويا درست كردن لباستان گرفتيد اين امر با پشت نمودن به كلاس ، بسيار سريع وآرام انجام شود.
5- به درجات بالاتر واعضاي قديمي مي بايست احترامي شايسته گذاشته شود،هنگامي كه ارشد يا هركمربند سياه وارد كلاس مي شود،همه هنر جويان بايد ايستاده و«اوس» نمايند.
6- قبل از مواجه شدن وسلام نمودن به ارشد يا استاد، هنر جويان مي بايست «اوس » نموده وبه همان ترتيب سابق عمل نمايند. اين قاعده وقانون مي بايست در خارج از «دوجو» نيز به همان كيفيت اجرا شود وبايستي هميشه ازاستاد خود قدرداني نماييم.
7- چناچه با شخصي كه درجه او نا مشخص است مواجه شديد مي بايست همانند يك ارشد بالاتر از خودتان بااو بر خورد نماييد.
8- هنگامي كه هنر جويان با يكديگر دست مي دهند مي بايست براي نشان دادن اعتماد و تواضع وفروتني از هر دو دست استفاده نمايند و« اوس » بگويند. اين قاعده حتي هنگامي
كه خارج از « دوجو » مي باشيم ، لازم الاجرا بوده وبه همان كيفيت مي بايست عمل شود.
خصوصا در برخورد با درجا ت بالاتر بايد اين امر را رعايت نمود.
9- هنر جويان مي بايستي در جواب استاد با صداي بلند "ا و س " نموده وعكس العمل هاي
سريعي در پاسخ به فرمان او داشته باشند. پاسخ هاي كند ونه چندان خوب ، غير مؤدبانه
تلقي مي شود.
10- هنر جويان مي بايست در خلال تمرين تمام توجه وتمركز حواس خود را بر روي تكنيك ها معطوف داشته وبه ذهن ويا چشم هاي خود اجازه سر گرداني را ندهند. مي بايست تقدير
خالصانه با توجه بيشتر نسبت به استاد وساير هنر جويان داشته باشد. دقت نمايند كه هرگز
بدون رعايت وقاروحرمتي كه سزاوارآن است آموزش را شروع ننماييد. در خلال تمرين ،
فرمان راحت باش به هنر جويان داده خواهد شد.( منظور حالت رسمي " سي زا " به حالت
راحت « آنزا» ( آ گورا ) مي باشد. در طول اين مدت مي بايست از نا آرام نمودن كلاس وصحبت با ديگران يا هر نوع عملي كه سبب بي نظمي در كلاس گردد،خوداري نمود.
11- هنر جويان نبايستي بدون كسب اجازه كلاس را ترك نمايند،در موارد ضروري كه شما
مجبور به ترك سريع كلاس مي باشيد بايد مؤدبانه ودراسرع وقت موضوع خود را به استاد اطلاع داده وكسب اجازه نماييد.
12- براي جلوگيري از بروزخسارات وصدمات ،هنرجويان نبايستي از ساعت ،گردن بند و...
ويا هر نوع لوازم تزئيني در خلال تمرين استفاده نماييد. صرفا استفاده از عينك در زماني
كه " كوميته " ( مبارزه ) صورت نمي گيرد مجاز مي باشد. در خلا ل كوميته ( مبارزه )
چنان كه استفاده ازساق بند، كا پ و... سفارش شده است برداشتن عينك ويا استفاده ازلنزهاي
درون چشمي قويا توصيه مي گردد.
13- مكان آموزش مكان مقدس ومحترمي است ، لذا هنر جويان نبايد از كلاه يا آفتاب گير در محل آموزش استفاده نماييد ويا با كلام زشت وقبيح در باشگاه تكلم ننمايند.همچنين صرف غذا وبه پا كردن كفش در" دوجو" مجاز نمي باشد. پس از تمرين روزانه در هر كلاس ، كليه هنر جويان مي بايست در تنظيف ومرتب نمودن كلاس مشاركت داشته وبايد توجه نمود كه حفاظت
ونگهداري از سالن تمرين به عنوان مكان ارزشمند، حايز اهميت مي باشد.
14-هنر جويان بايد به روح رفاقت ودوستي احترام گذاشته وراه حقيقت كيو كوشين را تحت تأ ثير رفتارهاي دلسرد كننده ويا كينه توزانه خود قرار ندهند، احساسات منفي در كوميته (مبارزه )، نبايد جايگاهي داشته باشد.
15- كليه هنر جويان مي بايستي از شايعات بي اساس واظهارات اهانت آميز در خصوص ساير هنر جويان كلاس ويا سبك پرهيز كنند.
16-هنر جويان مي بايستي مشتاق شركت در مسابقات كيو كوشين بوده واندوخته هايي را كه از استاد خود فرا گرفته اند، به كار گيرند.
17-هنر جويان بايد تلاش نما يند تا پس از كسب اجازه از استا د مر بوطه از ساير كلاس هاي
كيو كوشين كاراته ديدار نمايند.
18-هنر جويان مي بايستي از قدم گذاشتن در راهي كه برداشت ضعيفي از سازمان جهاني
كيو كوشين كاي كان كاراته ترسيم مي نمايد، كاملا خودداري نموده ومسلما نبايستي از تكنيك هاي فرا گرفته در آ سيب رساني عمدي به ديگران استفاده نمايند، مگر در موارد اضطراري
كه زندگي خود يا همسرش در خطر قرار گيرد.
19-هنر جويان بايد كوشش نمايند در زندگي روزمره ،آبرومند وبا شرا فت زندگي كنند وهرگز روح كيو كوشين را فراموش نكنند. سرت را پايين نگه دار ( فروتن ومتوا ضع باش)،چشم ها
را باز نگه دار ( بلند همت باش )، كمتر سخن بگو ( فكر كردن مقدم بر سخن گفتن است ) ،
خوش قلب باش ( با ديگران با احترام وفروتني رفتار كن ) ،نسبت به ديگران مهربان بوده ،
فرزندي با تقوا وخدا ترس باش كه اين خود نقطه شروع است (در حفاظت واحترام به والدين
كوشش كن ) .
به نام خدا
ما جسم و دل خود را پرورش مي دهيم
تا روح استوار ونا متزلزل داشته باشيم .
راه راستين مبارزه را مي پيما ييم
تا همواره حواس وروح خود را آماده نگه داريم .
با قدرتي راستين مي كوشيم
تا روح فروتني رادر خود به وجود آوريم
ما نهايت فروتني را رعايت خواهيم كرد
و به درجات بالاتر از خود احترام مي گذاريم
و از خشونت مي پرهيزيم.
ما همواره به ياد پرودگار تواناييم
و هرگز موهبت انسان بودن را فراموش نخواهيم كرد.
ما همواره در پرتو ايمان به عقل و قدرت مي انديشيم
و خواسته هاي ديگر را از خود مي رانيم.
تا جان در بدن داريم
ضوابط مربوط به کیوکوشین كاراته و سوپر ساباکی را رعايت خواهيم كرد.
سن سی مهدی سالمی
کي هُن |
پايه , اصلي |
Kihon |
کوميته |
مبارزه |
Kumite |
کامائه |
آمادگي |
Kamae |
کامائيته |
گارد دستها |
Kamaete |
کوميته نوکامائه |
آمادگي در فرم مبارزه |
Kumite no Kamae |
کي آئي |
اتحاد انرژي (فرياد) |
Kiai |
کو کيو |
تنفس |
Kokyu |
يا کوسوکوکوکميته |
تنفس مبارزه قراردادي |
Yakusoku Kumite |
جيُوکوميته |
مبارزه آزاد |
Jiyu Kumite |
|
ضربه پيستوني مشت به قسمت مياني |
Seiken Chudan Tsuki |
|
ضربه پيستوني مشت به قسمت فوقاني بدن |
Seiken Jodan Tsuki |
|
ضربه به چانه حريف (قوس از بالا) |
Siken Ago uchi |
سيکن کاجي تسوکي |
ضربه دوراني به قسمت مياني بدن |
seiken Kagi Tsuki |
|
ضربه با قسمت آرنج |
Higi Uchi |
|
ضربه با بر آمدگي سيکن از روبرو به صورت |
Uraken Gammen Uchi |
|
ضربه با بر آمدگي پشت سيکن به طرفين |
Uraken Sayu Uchi |
|
ضربه بابر آمدگي پشت سيکن به قسمت پهلو |
Uraken hizo Uchi |
اوراکن مواشي جودان اوچي |
ضربه باپشت سيکن-دوراني به سروگردن |
Uraken mawashi jodon Uchi |
|
ضربه تيغه دست از خارج به سر و گردن |
Shuto Gamment soto Uchi |
|
ضربه تيغه دست به ترقوه (به شکل ساتوري) |
Shuto Sakotsu Uchi |
|
ضربه با تيغه دست به ترقوه |
Shuto Sakotsu Uchi Komi |
|
ضربه تيغه از خارج به پهلو |
Shuto soto hizo Uchi |
|
ضربه تيغه دست از داخل به سر و گردن |
Shuto Gamment Uchi Uchi |
|
تيغه خارجي دست در حالت گره شده |
Tettsui |
|
نوک انگشت دست |
Nukite |
|
پاشنه کف دست |
Shotei |
|
مچ دست در حالت خم |
Koken Uchi |
|
تيغه داخلي دست (عضله شصت دست) |
Haito Uchi |
هيراکن |
کف دست همراه با خميدگي انگشتان |
Hiraken |
|
فاصله بين شصت دست با انگشت سبابه |
Toho |
هيسُکوداچي |
ايستادن خبردار (پاجفت( |
Heisoku Dachi |
موسوبي داچي |
ايستادن به شکل عدد7 (پاشنه چسبيده( |
Musubi Dachi |
هيکُ داچي |
پاها به موازات هم نيم برابر عرض شانه |
Hiko Dachi |
شي ذن داچي |
پاها به اندازه عرض شانه |
Shizen Dachi |
سوتوهاچي جي داچي |
)سر پا مايل به بيرون( |
(So to hachiji Dagi ) |
اوچي ها جي داچي |
پاها به اندازه عرض شانه (سرپا مايل به داخل( |
Uchihachigi Dachi |
سانچين داچي |
ايستادن به شکل ساعت شني |
Sanchin Dachi |
ذنکو تسو داچي |
ايستادن متمايل به جلو |
Zenkutsu Dachi |
کيبا داچي |
ايستادن به شکل سوار بر اسب |
Kiba Dachi |
تسوروآشي داچي |
ايستادن به شکل مرغ ماهيخوار |
Tsuruashi Dachi |
کو کوتسوداچي |
ايستادن متمايل به پشت |
Kokutsu Dachi |
نکوآشي داچي |
ايستادن پا گربه اي |
Nekoashi Dachi |
کاکه آشي داچي |
ايستادن متقاطع پاها |
Kakeashi Dachi |
کوميته داچي |
ايستادن در فرم مبارزه آزاد |
Kumite Dachi |
جودان اوکه |
دفاع فوقاني (قسمت سر و گردن) |
Jodan Uke |
چودان سو تو اوکه |
دفاع مياني (حرکت از خارج بدن( |
Chudan Soto Uke |
چودان اوچي اوکه |
دفاع مياني (حرکت از داخل بدن) |
Chudan Uchi Uke |
گدان باراي |
رد کردن ضربه از قسمت پائين |
Gedan Bari |
اوچي اوکه گدان باراي |
دفاع همزمان با دو دست |
Uchi Uke Gedan Barai |
موروته اوکه |
دفاع از داخل با کمک دست عکس العمل |
Morote Uke |
مواشي اوکه |
دفاع دوراني (جهت اجراي تنفس ( |
Mawashi Uke |
شوتومواشي اوکه |
دفاع دوراني با تيغه دست |
Shuto mawashi Uke |
کوکن او که |
دفاع با مچ دست |
Koken Uke |
هايتواوکه |
دفاع با تيغه داخلي دست |
Haito Uke |
جيوجي اوکه |
دفاع هر دو دست بصورت ضربدري |
Jyuji Uke |
کاکه اوکه |
دفاع خميده مچ دست به شکل قلاب |
Kake Uke |
|
|
|
A |
|
آبي |
آوُ |
Ao |
سر |
آتاما |
Atama |
پا |
آشي |
Ashi |
مچ پا |
آشي كوبي |
Ashi kubi |
جابجائي پا |
آشي ساباكي |
Ashi sabaki |
تعويض پا |
آشي فومي كائه |
Ashi fumi kae |
درو كردن پا |
آشي باراي |
Ashi barai |
چانه |
اگو |
Ago |
قرمز |
آكا |
Aka |
قرمز برنده |
آكانوكاچي |
Aka nokachi |
جمع بستن |
اوزا ته |
Awazete |
دست دادن با هم |
اكوشو |
Akushu |
دفاع بدون سلاح |
آي كي |
Aiki |
|
B |
|
رد كردن |
باراي |
Baray |
طريقت هنرهاي رزمي |
بودو |
Budo |
آئين سامورائيها |
بوشيدو |
Bushido |
چوب دستي |
بو |
Bo |
فرد رزمي كار |
بودوكا |
Budo ka |
مركزيت هنرهاي رزمي |
بودكان |
Budo kan |
مبارزه با ساي و چوب |
بوساي كوميته |
Bosai kumite |
|
C |
|
رئيس |
چو |
Cho |
قهوه اي |
چا |
Cha |
وسط . ميان |
چو |
Chu |
قسمت مياني . وسط |
چودان |
Chudan |
تذكر(در مورد خطا) |
چوئي |
Chui |
گروه ميان وزن |
چوريوكيو |
Churyo _ kyu |
مساوي |
چورتيسوفومي |
Churitsu fumei |
سينه پا |
چوساكو |
Chusoku |
كمربند قهوه اي |
چايروبي |
Chairobi |
|
D |
|
راه .روش |
دو |
Do |
لباس تمرين كاراته |
دوگي |
Dogi |
باشگاه . محل تمرين |
دوجو |
Dojo |
درجه (كمربند سياه به بالا) رُكن. رتبه |
دان |
Dan |
ضد حمله يا پيشقدم شدن |
دآشي |
Deashi |
كاتاهاي مربوط به ردة دان |
دان نوكاتا |
Dan no kata |
تكنيكهاي اساسي ردة دان |
دان نوكي هون |
Dan no kihon dogi |
لباسها را مرتب كنيد |
دوگي اونا شيته |
Dogi onaoshite |
خواهش كردن . بفرمائيد |
دوزو |
Doze |
|
E |
|
دايره |
ان |
En |
ضرب . مشت دوراني |
اِنكي گيا كوتسوكي |
Enkei giakotsuki |
دايره اي |
اِنكي |
Enkei |
|
F |
|
مبارزه . نبرد |
فايتو |
Fighto |
محكم . استوار |
فودو |
Fudo |
داور كنار |
فوكوشين |
Fokoshin |
اتفاق يا احضار داوران كنار |
فوكوشين شوكو |
Fokoshin shoko |
دونفر |
فوتاري |
Futari |
|
G |
|
عدد پنج |
گو |
Go |
لگد زدن |
گري |
Gerit (Keri) |
صورت |
گامّن |
Gammen |
مخالف |
گياكو |
Giaku |
پائين (قسمت تحتاني) |
گدان |
Gedan |
جريمه خطا |
گنتن (جنتن) |
Genten |
|
H |
|
پرچم |
هاتا |
Hata |
فرمان شروع |
هاجيمه |
Hajime |
عدد هشت |
هاچي |
Hachi |
شكم |
هارا |
hara |
عكس قضيه از روبرو |
هانتاي |
Hantai |
اعلام راي داوران كنار |
هانتي |
Hantei |
تقاضاي اعلام راي داوران كنار |
هانتي اوناگايشيماس |
Hantei onagaishimas |
اعلام خطا |
هانسوكو |
Hansoku |
روي پا |
هايسوكو |
Haisoku |
تيغه داخلي دست |
هايتو |
Haito |
چپ |
هيداري |
Hidari |
قسمت آرنج |
هيجي |
Hiji |
باشگاه مركزي (مادر) |
هُنبو |
Honbu |
زانو |
هيزا |
Hiza |
طحال (پهلو) |
هيزو |
Hizo |
روي دست |
هيشو |
Hisho |
ايستادن موازي پاها |
هيكوداچي |
Hiko dachi |
دست عكس العمل |
هيكي ته |
Hikite |
كف دست در حالت خميدگي انگشتان |
هيراكن |
Hiraken |
ايستادن پا جفت |
هيسكو داچي |
Heisoku dachi |
|
I |
|
حركت |
ايدو |
Ido |
عدد يك |
ايچي |
Ichi |
تك . منفرد |
ايپون |
Ippon |
مبارزه تك ضربه |
ايپون كوميته |
Ippon kumite |
ضربه با مفصل انگشت سبابه در حالت خم |
ايشي كن |
Ishiken |
مرحله آمادگي براي تامشي واري تخته |
ايچي ني تسوئيته |
Ichini tsuite |
|
J |
|
عدد10 |
جو |
Ju |
نرمي |
جو |
Ju |
آزاد |
جيو |
Jiu |
مبارزه آْزاد |
جيو كوميته |
Jiu kumite |
دفاع ضربدري دست |
جيوجي اوكه |
Jiuji uke |
قسمت بالا (فوقاني) |
جودان |
Jodan |
محوطه تمرين و مبارزه |
جوگاي |
Jogai |
زمان ساعت |
جي كان |
Jikan |
داخل منطقه تمرين و مسابقه |
جوناي |
Jonai |
قسمت فوقاني بدن |
جوهان شين |
Johanshin |
خودكار . اتوماتيك |
جي دو |
Jido |
|
K |
|
زرد |
كا |
Ka |
خالي |
كارا |
Kara |
اصطلاح مبارزه با دستهاي خالي |
كاراته |
Karate |
لباس كاراته |
كاراته گي |
Karate gi |
هسته . مركز |
كان |
Kan |
شماره 9 |
كيو |
Kyu |
هستي . عميق |
كو |
Ku |
شقيقه . گيجگاه |
كومه كامي |
Komekami |
پيروزي . برنده |
كاچي |
Kachi |
رئيس مر كز يا سازمان |
كانچو |
Kancho |
موي سر – كاغذ |
كامي |
Kami |
حفاظ -گارد |
كاماته |
Kamae |
گارد دستها كنار سر و بدن |
كامائيته |
Kamaeite |
اتحاد . همبستگي . انجمن |
كاي |
Kai |
فرم |
كاتا |
Kata |
تنفس |
كوكيو |
Kokyu |
مج دست |
كوكن |
Koken |
نوك انگشتان در حالت جمع (سرجوجه) |
كي كو |
Keiko |
گردن |
كوبي |
Kubi |
بالا رونده |
كه اگه |
Keage |
اتحاد انرژي |
كي آئي |
Kiai |
ايستادن بشكل اسب سواري |
كيبا داچي |
Kiba dachi |
نفوذ (نهايت تمركز عضلاني سرعت و قدرت) |
كيمه |
kime |
اتمام كامل |
كيمه نت |
Kime net |
بيضه |
كين تاما |
Kintama |
لگد به بيضه |
كين گري |
Kingeri |
قلاب |
كاكه |
Kake |
كفل (انتهاي كمر ) |
كوشي |
Koshi |
پايه . اصلي |
كي هون |
Kihon |
كمربند |
كوشي اوبي |
Koshi obi |
نهائي |
كيوكو |
Kyoku |
حقيقت نهائي |
كيوكوشين |
Kyoku shin |
ايستادن 30- 70 متمايل به پشت |
كوكوتسو داچي |
Kokutsu dachi |
ايستادن مبارزه اي (آزاد) |
كوميته داچي |
Kumite dachi |
شكستن |
كانست |
Kanset |
ضربه پا شكننده |
كانستسوگري |
Kansetsu geri |
يورش . حمله |
كوگكي |
Kogeki |
موفقيت در تامشي واري مسابقات |
كانسوئي |
Kansui |
عدم حضور در مسابقه |
كي كن |
Kiken |
قسمت تحتاني بدن |
كاهان شين |
Kahanshin |
مشت زدن |
كوبوشي |
Kobushi |
|
|
|
|
P |
|
ذهني آرام و صلح آميز |
پنيان |
Pinan |
|
R |
|
احترام |
ري |
Rei |
عدد شش |
روكو |
Roko |
|
S |
|
عدد سه |
سان |
San |
سه مرحله . نبرد سه گانه |
سانچين |
Sanchin |
انتهاي مفصل انگشت در حالت گره شده |
سيكن |
Seiken |
ساق پا |
سون |
Sune |
پشت |
سِنا كا |
Senaka |
استخوان ترقوه |
ساكوتسو |
Sakotsu |
نشستن دو زانو |
سيزا |
Siza |
از خارج |
سوتو |
Soto |
معلم . استاد |
سن سي |
Sen sei |
ارشد |
سنپاي |
Senpai |
سه تائي |
سامبون |
Sambon (sanbon) |
مبارزه سه قدمي |
سامبون كوميته |
Sambon kumite |
طرفين |
سايو |
Sayu |
اسم كاتا مفهوم اعداد بودائي |
سي پا ي |
Seipai |
اسم كاتا غلبه بر اشرار |
سين چين |
Seinchin |
اسم كاتا 54 مرحله |
سوشي هو |
Sushiho |
اسم كاتا به مفهوم شكست دادن |
سايفا |
Saifa |
حقيقت |
شين |
Shin |
روبرو |
شومن |
Shomen |
تيغه خارجي دست |
شوتو |
Shuto |
مسابقه |
شياي |
Shiai |
معكوس . از زير |
شيتا |
Shita |
چوب بامبو در تمرينات كندو |
شيناي |
Shinai |
آئين مذهبي ژاپني |
شينتو |
Shinto |
عدد هفت 7 |
شي چي |
Shichi |
سرداور |
شيمپان |
Shimpan |
پاشنه دست |
شوتي |
Shotei |
سمبل حقيقت (عبادتگاه) |
شين دن |
Shinden |
استاد عظيم |
شينان |
Shinan |
رنگ سفيد |
شيرو |
Shiro |
فرمهاي منتخب (شي تي) |
شيتي كاتا |
Shitei kata |
استاد مسلم، دكتر |
شي هان |
Shihan |
فرمان اخراج فرد خاطي |
شيكاكو |
Shiikkaku |
داور (لقب داور مسابقه) |
شوشين |
Shushin |
اتمام مسابقه |
شياي شوريو |
Shiai shuryo |
نگاه به روبرو |
شومن مويته |
Shomen muite |
ايستادن به شكل كُشتي سومو |
شيكو داچي |
Shiko dachi |
|
T |
|
دست |
ته |
Te |
بدن |
تاي |
Tai |
طبل |
تايكو |
Taiko |
تيغه داخل پا |
تايسوكو |
Taisoku |
منطقه اي در زير ناف (مركز نيروي كي) |
تاندن |
Tanden |
تشك اسفنجي |
تاتمي |
Tatemi |
پرش |
توبي |
Tobi |
فاصله بين شصت وانگشت سبابه (دهان ببر) |
توهو |
Toho |
سلاح چوبي با يك دستگيره اضافي |
تونفا |
Tonfo |
ضربه مشت مستقيم |
تسوكي |
Tsuki |
اسم كاتا دستهاي روان |
تنشو |
Tensho |
ايستادن به شكل مرغ ماهيخوار |
تسوروآَشي داچي |
Tsuruashi dachi |
گرفتن (لباس . پا . دست) |
تسوكامي |
Tesukami |
حمله . مهاجم |
توري |
Tori |
حمله امتيازي نداشت (ناموفق) |
توري ما سن |
Tori masen |
مچ دست |
ته كوبي |
Tekubi |
لبه خارجي مشت گره شده |
تتسوئي |
Tetsuei |
|
U |
|
داخل |
اوچي |
Uchi |
پشت مفصل سيكن |
اوراكن |
Uraken |
پشت |
اوشيرو |
Ushiro |
لگد به پشت |
اوشيروگري |
Ushirogeri |
دفاع |
اوكه |
Uke |
|
Y |
|
فرمان قطع كردن حركت |
يامه |
Yame |
كنار. پهلو |
يوكو |
Yoko |
عدد4 |
يون |
Yon |
آماده |
يوي |
Yoi |
انگشت |
يوبي |
Yubi |
آهسته |
يوكوري |
Yukkuri |
مقام نخست |
يوشو |
Yusho |
مبارزات قراردادي |
ياكوسوكوكوميته |
Yakusoku kumite |
|
Z |
|
تمركز |
ذن |
Zen |
ادامه دادن |
زوكو |
Zoko |
ايستادن 30 –70 متمايل به جلو |
ذنكوتسوداچي |
Zenkustsu dachi |
هوشياري |
ذان شين |
Zanshin |
حالت نشستن در ذن (چهار زانو) |
ذاذن |
Zazen |
ضربه با سر |
زوتسوكي |
Zutsuki |
شوتو= تیغه دست
تت سوئی= تیغه دست بسته
نوکیته = انگشت
تی سو کو = داخل کف پا
کوته = ساعد
کاکاتو = پاشنه پا
اوروشی اوتوشی= فرود آوردن
ساکوتسو = استخوان ترقوه
کاکه = قلاب ، چنگک
کیای = فریاد کشیدن
اوی = حرکت کردن
کومی = فشار آوردن
تاتمی = محل مسابقه
هانمی = نیمه بدن
توبی = پریدن
کاتا= مبارزه با حریف فرضی
یون جو گو دو = زاوه 45 درجه
کیوشو= جذب کردن ، عقب کشی در حال جذب
کیمه =فن با سرعت ، قدرت ، تمرکز و اجرای تعادل
آ ا و = آبی
کیرو = زرد
میدوری = سبز
چا او = قهوه ای
کِ رو = سیاه
اوبی= کمربند
آکا = قرمز
ب ) ایستادن
گری نوگاما = ضربه پا در اجرای گارد
کوکوتسو داچی= ایستادن متمایل به عقب
گامائه = ایستادن در حالت گارد
ج ) ضربات دست
هیجی آگه = ضربه آرنج به بالا
هیجی اوتوشی = ضربه آرنج به پایین
به پشت اوشیرو مواشی هیجی اوچی= ضربه آرنج دورانی
سوکی کومی= پرتاب به عقب با دست
سان بون سوکی = سه ضربه مشت سیکن
سیکن مای ته سوکی= ضربه مشت به جلو
شوتو ساکوتسو اوچی= ضربه تیغه دست به ترقوه
شوتو اوروشی اوچی= ضربه تیغه دست به پایین
د ) ضربات پا
(سان کاکو گری) = ضربه پا مورب
اوشیرو مواشی کاکه گری =ضربه پا دورانی به شکل قلاب به پشت
کاکاتو اوتوشی گری = ضربه پاشنه پا از بالا
کاکه گری= قلاب کردن پا
اوچی مومو گری= ضربه به داخل ران پا
آشی بارای= درو کردن پا
جیکو آشی گری =درو کردن پای ستون
تی سو کوکا نست سو گری= ضربه با داخل کف پا
گری کومی = پرتاب به عقب با پا
اوی گری =اجرای ضربه پا در حال حرکت
و ) دفاع ها و انحرافات
کاکه اوکه = دفاع به شکل قلاب
اِن کی = دفاع دایره ای
سونی اوکه = دفاع با ساق پا
هیجی هیزا اوکه = دفاع با زانو و آرنج
دومه آشی = دفاع نگهدارنده با پا
هیک کاکه = قلاب کردن پا
اوموتو ناگه = پرتاب به جلو رو به پایین
جودان اوکه = دفاع بالا
جودان کاکه اوروشی= قلاب کردن از بالا به پایین
کدان اوکه = دفاع پایین
هـ) اعداد
ایچی = 1
نی = 2
سان= 3
شی= 4
گو= 5
روکو= 6
شیچی= 7
آچی= 8
کیو= 9
جو= 10
نی جو= 20
سان جو = 30
یون جو = 40
گوجو=50
روکو جو= 60
شیچی جو= 70
هاچی جو= 80
کیو جو = 90
هاکو = 100
الف) اصطلاحات پایه
اوس = تواضع ، احترام
دوجو= محل تمرین
کانچو= استاد اعظم ، رییس سازمان جهانی
شیهان = استاد ، آموزگار مربیان
سن سی = مربی
سن پای= ارشد
اِن = باز ، دایره ناتمام
شین = قلب ، داخل
اِنشین = قلب باز ، داخل دایره ناتمام
ساباکی = جابجایی
کارا= خالی
ته = دست
کاراته = دست خالی
کاراته کا= هنرجوکاراته
:گی ، دوگی = لباس کاراته
ری = ادای احترام
ماکی وارا= تخته ای که به آن ضربه میزنند
تامشی واری= شکستن اجسام
سوتو = خارج
اوچی = ضربه داخل ،
میگی = راست
هیداری= چپ
شومن = روبرو
مای = جلو
جودان = بالا
چودان = وسط
گدان = پایین
کمیته = مبارزه
اوشیرو= پشت
سایو= طرفین
آگو= چانه
هیزو=کمر
مواشی = دورانی
شیتا = پایین
یوکو = پهلو
شین کوکیو= تنفس عمیق درونی
ایبوکی = تنفس عمیق با صدا
سوکی= ضربه مشت
اوکه = دفاع
ناگاشی = منحرف کردن
هیکی = کشیدن
که آگه = بالا رونده
گری = ضربه پا
بارای = منحرف کردن
سونی= ساق پا
سیکن = مشت
اوراکن = پشت مشت
هیجی= آرنج
هیزا= زانو
آشی = پا
چوسوکو= سینه پا
های سوکو= روی پا
سوکوتو = تیغه پا
اوبی= کمربند
شیرو = سفید
داچی = ایستادن
ب ) ایستادن
های سوکو داچی= ایستادن پا جفت
موسوبی داچی= ایستادن پا به حالت عدد هفت
یوی داچی = ایستادن به حالت آماده
سان چین داچی= ایستادن ساعت شنی
ذن کوتسو داچی = ایستادن متمایل به جلو
کیبا داچی = ایستادن به حالت نشسته روی اسب
ماواته = برگشتن
کیای ایرته=کیای کشیدن
کمیته نو گامائه = ایستادن مبارزه
ج ) دستور دادن
یوی= آماده
ماکسو= تمرکز با چشم بسته
گامائیته داچی = ایستادن درمورد نظر
ماکسو یامه = پایان تمرکز
ناته = تمام
سن سنی ری = احترام به استاد
هاجیمه = شروع
سن یا نی ری= احترام به ارشد
اتاگانی ری = احترام به یکدیگر
د) ضربات دست
سیکن جودان سوکی= ضربه مشت مستقیم به بالا
سیکن چودان سوکی = ضربه مشت مستقیم به وسط
سیکن گدان سوکی= ضربه مشت مستقیم به پایین
سیکن آگو اوچی= ضربه مشت به چانه
شیتا سوکی= ضربه مشت مستقیم از زیرسیکن
سیکن مواشی اوچی= ضربه مشت دورانی
سیکن اوی سوکی= ضربه مستقیم در حرکت
سیکن گیا سوکی = ضربه مشت مخالف
اوراکن شومن اوچی = ضربه پشت مشت به روبرو
اوراکن سایو اوچی= ضربه پشت مشت به پهلو
اوراکن هیزو اوچی= ضربه پشت مشت به کمر
اوراکن مواشی اوچی= ضربه پشت مشت دورانی
هیجی اوچی = ضربه با آرنج
نی هون سوکی = دو ضربه مشت
و ) ضربات پا
مای گری = ضربه پا مستقیم به جلو
مای که آگه = ضربه بالا رونده پا به جلو
کین گری= ضربه پا به میان دو پا
یو کو که آگه = پا بالا رونده به پهلو
یوکوگری= ضربه پا به پهلو
اوچی مواشی گری = ضربه پا از داخل به خارج
سو تو مواشی گری= ضربه پا از خارج به داخل
هیزا گری= ضربه با زانو
کانست سو گری= ضربه به مفاصل
مواشی گری = ضربه پا دورانی
هـ) دفاع ها و انحرافات
جودان آگه اوکه = دفاع بالا رونده
چودان سوتوناگاشی= دفاع وسط منحرف کننده
گدان بارای= دفاع پایین منحرف کننده
شوتو اوکه = دفاع با تیغه دست
ما کی کومی ناگه = پرتاب کردن از جلو
هیکی مواشی = کشیدن دورانی با دو دست
هیک کوزوشی = کشیدن بایک دست ، برهم زدن تعادل
هیکی تا اوشی = کشیدن به پایین
اوراناگه = پرتاب از پشت
در یکم اذر شاگردان اینجانب در مسابقات کشوری مقامهایی را به دست آوردند که باعث سر افرازی خود و مربی خود شدند.
۱ = داود خدمتیان مدال طلا
۲ = نوید میری نصرت مدال برنز
۳ = مهدی صادقی مدال برنز
۴ = ایمان فلاحت مدال برنز
۵ = محمد رضا سالمی مدال برنز
۶ = ابراهیم مجیدی پور مدال برنز
که خود اینجانب هم در مسابقات شرکت کرده و مقام سومی را کسب نمودم و از اینجانب به خاطر پرورش چنین شاگردانی تقدیر و تشکر شد و توسط رئیس سبک لوح تقدیری را به من تقدیم نمودند.
لازم به ذکر است که یکی از شاگردان من به نام میلاد بهمنی مدال طلایی را به عنوان بهترین مبارز و با اخلاق ترین مبارز دریافت نمود.
اگر روزي دشمن پيدا كردي ، بدان در رسيدن به هدفت موفق بودي !
اگر روزي تهديدت كردند ، بدان در برابرت ناتوانند !
اگر روزي خيانت ديدي ، بدان قيمتت بالاست !
اگر روزي تركت كردند ، بدان با تو بودن لياقت مي خواهد ...
کاراته : |
دست خالی ، هنر جنگیدن بدون سلاح |
کاراته کا : |
کار آموز کاراته |
سن سی : |
استاد |
سام پای : |
شاگرد ارشد |
ری : |
تعظیم ، احترام |
شومنی ری : |
احترام به جایگاه ، احترام به روبرو |
سن سی نی ری : |
احترام به استاد |
او تاگانی ری : |
احترام به همدیگر |
دو جو : |
محل تمرین |
شیای : |
مسابقه |
شیای جو : |
محوطه مسابقه |
گی : |
لباس تمرین |
کیای : |
فریاد |
کی : |
انرژی درونی ، نیروی داخلی |
کیمه : |
نت ، اتمام کاما |
یوی : |
آماده |
یامه : |
تمام ، توقف |
اوچی وازا : |
تکنیکهای ضربه زدن ( دورانی ) |
بونکای : |
کار برد عملی کاتا |
تاندن : |
مرکز ثقل انرژی بدن ( حدود یک اینج زیر ناف ) |
داچی : |
ایستادن ، استقرار |
کامائه : |
گارد |
شی تی کا : |
کاتای اجباری |
توکوئی کاتا : |
کاتای اختیاری |
هیداری : |
چپ |
میگی : |
راست |
مائه : |
جلو |
اوشیرو : |
عقب |
جودان : |
بالای بدون |
چودان : |
وسط بدن |
گدان : |
پائین بدن |
کین : |
بیضه |
زنکوتسو : |
متمایل به جلو |
بارای : |
رد کردن |
جون : |
در حرکت |
کاتا : |
فرم |
یا کوسو کو : |
قرار دادی |
کمیته : |
مبارزه |
بونکای : |
نمایش عملی |
هاجیمه : |
شروع کنید |
مودوته : |
سر جایتان بایستید |
کیهون : |
تکنیک پایه |
کاتا: |
فرم ، قالب |
مائه ته : |
دسته جلو ، دست موافق |
کیو : |
کلاس ، درجات زیر کمر بند سیاه |
دان : |
درجه ، مرحله ، درجات کمر بند سیاه |
این اعداد لازمه ی ورود فرد به سوپر ساباکی هستند . البته سوپر ساباکی کارها حتما این اعداد رو بلدند .
۱ . ایچ ۲ . نی ۳ . سان ۴ . شی ۵ . گو
۶ . روکو ۷ .شیچی ۸ . هاچی ۹ . کیو ۱۰ . جو
۳- اوچی مواشی 4- سوتومواشی
۵- کاکاتوگری 6- مایی که اگه
۷- هی زاگری 8- کین گری
۹- کانستسوگری 10- یوکوگری
۱۱- یوکوکه آگه 12- اوشیروکنگری
۱۳- اورامواشی 14- اوشیرواورامواشی
۱۵- جودان اوچی هایسوگوگری 16- کین گری
۱۷- اورشی کاکاتوگری 18- گایتن گری
۱۹- قیچی کمر 20- اوشیروگری
۲۱- اوشیرواوچیمواشی 22- اوشیروسوتومواشی
۲۳- آشی بارای 24- سونی اوکه
۱- تکنیکهای پا نیز همانند فنون دست قابل اجرا در سه قسمت بالا . وسط و پایین می باشند.
۲- تکنیکهای پا به صورت پرنده توبی (پرشی) نیز قابل اجرا هستند.
۳- سوتو اوکه 4- جودان اوکه
۵- شوتو مواشی اوكه 6- کاکه اوکه
۷- اوسای اوکه 8- شوتی اوکه
۹- کوکن اوکه 10- هایتواوکه
۱۱- هی شو اوکه 12- موروتو اوچی اوکه
۱۳- جوجی جودان 14- جوجی گدان اوكه
۱۵- موروتو کاکه اوکه 16- هیجی اوکه
۱۷- شوتو گدان باری 18- شوتو جودان او که
تکنیکهای دفاعی دست در سه قسمت جودان - چودان - گدان قابل اجرا هستند .
ایپون = یک امتیاز کامل آکا = قرمز
آوازاته = جمع بستن اوتاگانی ری = احترام به هم دیگر
تسوکامی = چنگ زدن با دست جیو = آزاد
جی کان = وقت نگه دار چوریتسوفومی = مساوی ـ برابر
دوجو شیای = مبارزه داخل باشگاه سوکو = اعلام شروع مجدد مبارزه
شوشین = داور وسط شیکاک = اخراج از مبارزه
شیمبان = هیئت ژوری شین بای =هیئت تجدید نظر نهایی
میزو= ندیدیم واکاری ماس کا = آیا متوجه شدید؟
هاجیمه = شروع های واکاری ماس = متوجه شدم
هانته = اعلام رای نهایی آی اوچی = مساوی ـ برابر
ان چوسن = وقت اضافه درمبارزه اوتاکای = همدیگر
تایکو = طبل بزرگ جوکای = از تاتمی خارج شدن
جن تن = خطای متوسط چوئی = خطای کم
چی گامی = گرفتن ـ چسبیدن زوت سوکو = ضربه به سر حریف
سوزوکته = ادامه دادن در مبارزه شوشین نی ری = احترام به داور وسط
شیمبان چو = سرداور مسابقه شیمبانی = داوران
شیای = مسابقه شیای شوریو= اتمام مسابقه
کاچی = برنده در مسابقه وازاری = نیم امتیاز
واکاری ماسن = خیر متوجه نشدم هانسوکو= خطا
هاتا = پرچم هی کی واکه = مساوی ـ برابر
آکوشو = دست دادن بعد از مبارزه شیرو = سفید
کی کن = غیبت کردن حریف در مسابقه آ او = آبی
یامه = تمام نوری = پایان
سوسای = رهبر
از اینکه به وبلاگ ما سر زدید ممنونیم و امیدواریم که از مطالب این وبلاگ بهره کافی را ببرید.
من در ورزشهایی همچون هاپکیدو سنتی . مدرن هاپکیدو کره ای . مدرن هاپکیدو آمریکایی . هاپکیدو فایتینگ . شین مو هاپکیدو . کوک سول وان . دفاع شخصی و سلاح سرد . کاراته دو . جودو . کیوکوشین اویاما .کیوکوشین ماتسویی. کندو . شیتوریو و ... فعالیت داشته و در درجات بالایی از آنها قرار داشته ام.
سبک سوپر ساباکی کای کان دو : دارای ویژگی های خاص خود که عبارتند از:
( تکنیک ؛ سرعت ؛ قدرت و تفکر ) میباشند ؛ که از لحاظ فنی برای مقابله با
هر گونه حمله و در ساده ترین شکل طراحی گردیده که هر فرد با هر میزان
قدرت فیزیکی به دفاع از خود میباشد . وجود اجرای فن تکنیک ساباکی یعنی
( حرکت جابجایی ) که در کومیته اساس استقرار این سبک میباشد . در مبارزه
از حرکات سرعت و از قواعد خاص جابجایی بدن - تکنیک که از برخورد موثر ضربات حریف در امان می ماند ................
تعریف نام ساباکی :
1- حرف س : سلامت - اعتماد بنفس
2- حرف آ : آگاهی
3- حرف ب : برادری
4- حرف آ : ایمان
5- حرف ک : کوشش - کار
6- حرف ی : یاری
۲- محمد رضا منصوری
۳- صادق مفرشی
۴- حسن شاکریان
۵- داود خدمتیان
۶- محمد امین جوادزاده
۷- مجید شیرزادی