اینارو یادم رفته بود

شمشير ( كن ) چوب (جو ) و چاقو ( تانتور )

با تشکر ...

اصطلاحات جدید :::...

 
 

هماهنگ – موافق

آی

AI

هماهنگی نیروی درونی

آی کی

AI KI

روش هماهنگی با نیروی درونی

آی کی دو

AI KI DO

اصول اولیه آیکیدو

آی کی تایسو

AI KI TAISO

پا

آشی

ASHI

جابجایی پا

آشی ساباکی

ASHI SABAKI

راه رفتن معمولی

آیومی آشی

AYUMI ASHI

ایستادن موافق یکدیگر

آی هانمی

AI HANMI

انداختن هماهنگ

آی کی اتوشی

AI KI OTOSHI

گرفتن شانه موافق

آی کاتا دوری

AIKATA DORI

معکوس، بدل

گااشی

GAESHI

مخالف، ضد

گیاکو

GYAKU

ایستادن مخالف یکدیگر

گیاکو هانمی

GYAKU HANMI

گرفتن دست مخالف

گیاکو کاتات دوری

GYAKU KATATE DORI

گرفتن شانه مخالف

گیاکو کاتا دوری

GYAKU KATA DORI

پنجمین کلاس،پنجمین درجه

گوکیو

GOKYU

گیر، قفل

گارامی

GARAMI

 

تو رفتن، داخل شدن

ایریمی

IRIMI

پرتاب همراه با تو رفتن

ایریمی ناگ

                   IRIMI NAGE

اولین کلاس، اولین درجه

ایک کیو

IKKYO

از خط حریف بیرون آمدن همراه با تورفتن

ایریمی تن کان

IRIMI TENKAN

 گارد، پوشش

کاماا

KAMAE

فرم

کاتا

KATA

شانه

کاتا

KATA

گرفتن شانه

کاتا دوری

          KATA DORI

یک دست

کاتات

KATATE

گرفتن یک دست با یک دست

کاتات دوری

KATATE DORI

طریقه توسعه دادن تنفس صحیح

کوکیو هو

KOKYU HO

چرخش به سمت جلو (180 درجه)

کایتن

KAITEN

پرتاب چرخشی (پرتاب بوسیله بازوی حریف انجام می شود)

کایتن ناگ

KAITEN NAGE

شمشیر

کن

KEN

پرتاب بوسیله گردن

کوبی ناگ

KUBI NAGE

 مچ دست

 کوت

 KOTE

 چرخش مچ دست

 کوت ماواشی

 KOTE MAWASHI

 مچ معکوس (پیچاندن معکوس مچ دست)

 کوت گااشی

 KOTE GAESHI

 پرتاب تنفسی

 کوکیو ناگ

 KOKYU NAGE

 قفل کردن نهایی

 کیم

 KIME

 گرفتن یک دست با دو دست

 کاتات ریوت دوری

 KATATE RYOTE DORI

 پیچاندن کامل مچ بطور عمودی

 کوت هینری

 KOTE HINERI

 کمر

 کوشی

 KOSHI

 پرتاب بوسیله کمر

 کوشی ناگ

 KOSHI NAGE

 برش

 کی ری

 KIRI

 برش مخالف

 کی ری گااشی

 KIRI GAESHI

 پایه، اصلی

 کیهون

 KIHON

 گردن

 کوبی

 KOKUBI

جلو

ماا

MAE

افت به جلو

ماا اوکمی

MAE UKEMI

افت چرخشی به جلو                              

ماا ماواری اوکمی

MAEMAWARI UKEMI

صورت

من

MEN

ضربه به صورت

من اوچی

MEN UCHI

سینه لباس، جلو لباس

مون

MONE

 گرفتن سینه لباس

 مون دوری

 MONE DORI

 ضربه به سینه

 مون زوکی

 MONE ZOKI

 دو دستی گرفتن (با دو دست یک دست را گرفتن)

 موروت دوری

 MOROTE DORI

پرتاب

ناگ

NAGE

فنون پرتابی

ناگ وازا

NAGE WAZA

دومین کلاس، دومین درجه                 

نی کیو

NIKYO

جریان

ناگار

NAGARE

جریان مخالف

ناگار گااشی

NAGARE GAESHI

دو فرم

نیکو کاتا

NIKOKATA

بزرگ

ا

O

انداختن

اتوشی

OTOSHI

جلو، رو به جلو        

اموت

OMOTE

دو دست

ریوت

RYOTE

گرفتن دو دست                           

ریوت دوری

RYOTE DORI

دو شانه

ریو کاتا

RYO KATA

گرفتن دو شانه

ریو کاتا دوری

RYO KATA DORI

استقامت و قدرت بدني

استقامت و قدرت بدني

 

غالب سبکهاي کاراته از اصول پايه يکساني استفاده مي کنند مثل : درجه بندي- کمربند- لباس سفيد- احترام(اوس-)ايستادنها (داچي) ضربات - دفاع و ... ولي تفاوت آنها با يکديگر در چگونگي به کار گيري اين اصول مي باشد.

 

 سبکهاي کاراته را به دو دسته ايپون و اوپن يا غير آزاد و آزاد تقسيم بندي ميکنند.شين ذن يکي از سبکهاي  گروه آزاد (اوپن) است در سبک هاي آزاد توجه خاصي روي قدرت بدني و استقامت جسماني وجود دارد از اين رو بعد ازگذشت چند سال هنرجوي شين ذن داراي اندامي تنومند و عضلاتي بسيار قوي و قدرت بدني زيادي خواهد شد. البته علاوه بر مسائل جسماني در ابعاد معنوي اصولي مانند نظم و انضباط ، دقت عمل- تمرکزذهني- ادب و احترام - تواضع و فروتني و ديگر مفاهيم عاليه انساني و اجتماعي به طور مستمر تمرين و آموزش داده مي شود.به طوري که در مقياس عملي افراد رده بالا (کساني که مدارج عاليه را در کاراته دارند)از شخصيت اجتماعي قوي و با اعتماد به نفسي برخوردارند، داراي اخلاق نيکو و رفتار پسنديده مي باشند و اکثرا" در موقعيتهاي اجتماعي خودشان موفق هستند.

 

به طور کلي بايستي يا دآور شويم که در تجربه و عمل ثابت گرديده افرادي که به ورزش کاراته روي مي آورند بعد از چند سال چنان شخصيتي والا و ارزشمند در کنار اندامي زيبا و قدرتمند پيدا ميکنند که در حالت عادي انتظار چنين پيشرفت هائي از اين افراد کمتر مد نظر بوده است.

 

دستيابي به شرايط ويژه معنوي و رواني کاراته مستلزم احاطه بر توانائيهاي فيزيکي و جسمي است يعني ميبايستي با ممارست و پيگيري مدام اندامهاي بدن را به گونه اي پرورش و رشد داد تا امکان يادگيري فنون و تکنيکهاي پيچيده کاراته فراهم شود.

 

همه فنون کاراته بر مبناي علمي استوار است يعني بنيانگذاران و پيشگامان با دقت نظر و مطالعه و تحقيق و رفع نواقص هر فن و اصلاح و تکميل آن در طول ساليان متمادي و مطابقت آنها با روشهاي علمي. پزشکي و حرکت مفاصل، کاراته را به شيوه امروزين به دست ما رسانده اند هرچند گاه نيز يک استاد با ديدي کارشناسانه و ارائه نظري تازه در باب يک يا چند حرکت با تکيه بر مفاهيم علمي کاراته را متحول نموده اند کانچو يوسف شيرزاد مبتکر سبک شين ذن کاراته يکي ازاين بزرگان است، شين ذن به معناي حقيقت تمرکز و آن اشاره به اين دارد که انسان با غلبه فيزيکي براندامهاي جسمش ودستيابي به يک قدرت فني وتوان بدني فوق العاده بايستي به اعتلاي روح وروان وابعاد معنوي خودش بپردازد تابه کمال برسد چون کليه اصول کاراته داراي منطق علمي است پس يادگيري وآموزش آن نيز بايستي براساس روشهاي علمي وتربيت بدني صورت گيرد تابهترين بازده وکارائي حاصل شود چه عدم توجه  به مطالب علمي ورزش امکان کژروي و وارد آوردن آسيب وناراحتي را به دنبال خواهد داشت بطور مثال درحدود 6ماه طول مي کشد تاعضلات- تاندونها و مفاصل يک فرد مبتدي از نظر فيزيکي آمادگي لازم راپيدا کند تامربي بتواند فنون خاص ودروس اصلي کاراته رابه وي آموزش دهد لازمه اين مهم حضور مرتب وبي وقفه هنر جو در طول اين مدت است البته اگر کساني سابقه تمرينات ورزشي در رشته ديگري را داشته باشند مدت آمادگي جسماني آنها کاهش خواهد يافت.

 

مراحل اوليه تمرين

 

1- بدن سازي

 

در سبک شين ذن به قدرت بدني و استقامت جسماني يک هنرجو اهميت زيادي قائل ميشوند .از اينرو تمرينات کلاسيک زيادي در طي جلسات مختلف صرف اين مهم ميگردد.

 

براي اينکه فردي بتواند تکنيکهاي کاراته را اجرا کند و مهارت در اجراي اين فنون پيدا نمايد بايد اولا عضلات گوناگون بدنش تحت تمرينات مختلف تقويت شوند اين عضلات به طور کلي عبارتند از : 1- عضلات کمر و اطراف ستون فقرات - کتفها- عضلات بازوو ساعد و انگشتان دست - عضلات گردن و شانه - عضلات شکم عضلات سينه و زير بغل - عضلات کپل ها و ران - عضلات ساق و پا و کف پا.

 

در طول ساعتها تمرين اين عضلات به کار گرفته شده وتقويت و تربيت فيزيکي ميشوند و بعد از استحکام مناسبي برخوردار خواهند شد.

نرمش

نرمش :

( هر حركت 10 مرتبه )

1- سانچين داچي – يوي- كامائيته : سيكن چودان سوكي – سيكن جودان سوكي –اوراكن شومن اوچي –

   اوراكن سايو اوچي – اوراكن مواشي جودان اوچي – سيكن آگو اوچي – نوري .

2- كيبا داچي –يوي – كامائيته : اوراكن شيتا اوچي – هيجي جودان سوتو اوچي –هيجي جودان آگه اوچي –

   هيجي اوروشي اوچي – نوري

 

يوي داچي :

ايبوكي سان كاي

1- هيداري سانچين داچي – يوي – كامائيته : : سيكن جودان اوكه – سيكن چودان سوتواوكه –

   سيكن چودان اوكه -– سيكن گدان باراي-  سيكن چودان اوچي اوكه–سيكن گدان باراي- نوري .

2- سانچين داچي – يوي- كامائيته : شوتوگامن سوتو اوچي – شوتوساكوتسوداچي –

   شوتوساكوتسواوچي كومي- شوتوگامن اوچي اوچي- شوتوسوتوهيزواوچي – نوري

  

يوي داچي :

ايبوكي سان كاي (سه مرتبه)- شين كوكيويوكائي (چهار مرتبه)- مرتب كردن لباس

1- هيدراي زنكوتسوداچي (يون جوگو) : ماي كه آگه گري .

   ميگي زنكوتسوداچي (يون جوگو) : ماي كه آگه گري- نوري

2- هيكوداچي :هيزاگري – هاي سوكوكسن گري – چوسوكومايگري جودان –نوري

يوي داچي : ايبون سان كاي – مرتب كردن لباس

3- يوي داچي (يون جوگو): يوكوكه آگه گري – كانستسوگري – سوكوتويوكرگري –

اوشيرو جودان كه آگه گري – اوشيرو كاكاتوكين گري – اوشيرو كاكاتومواشي گري – نوري

4- يوي داچي : چوسو كوگدانمواشي گري-چوسوكوچودان مواشي گري-چوسوكوجودان مواشي گري-

سوتوجودان تاي سوكومواشي كه آگه گري – اوچي جودان سوكوتومواشي كه آگه گري

سيزا – ماكسو – آگورا – ماكسويامه – ري- جوگاي  – نوري

يوي داچي : شين كوكيو

5- ميگي زنكوتسوداچي (يون جوگو): كاكه اوكه – سيكن چودان گياكوسوكي .

هيدراي زنكوتسوداچي (يون جوگو): كاكه اوكه – سيكن چودان گياكوسوكي .

6-  هيدراي زنكوتسوداچي: نوگاره (4 مرتبه)

 

ميگي زنكوتسوداچي: گياكونوگاره (4 مرتبه

دوجو

 

1-هنرجويان مي بايستي به محض ورود به كلاس" دوجو" احترام گذاشته ودو بار"اوس"  

بگويند. يك بار با ورود به سوي جلو كلاس" شين ذن" وبار دوم به سوي هنر جويان حاضر در كلاس.

2-هنر جويان مي بايستي به موقع وسر وقت در كلاس حضور داشته باشند. كساني كه با تأخير در كلاس حاضر مي شوند پس از اداي احترام ،به حالت رسمي" سي زا " سر پايين ،چشم ها بسته مي نشيند ومنتظر فرمان دعوت به كلاس ا ز سوي مربي مي شود.

پس دريا فت فرمان در حالي كه هنوز در حالت « سي زا » مي باشد احترام گذاشته و« اوس»

مي گويد(به جاي كلمه اوس مي توان از جمله «شيتسوري شيما سو» يعني از اينكه نظم كلاس را به هم زدم پوزش مي طلبم ا ستفاده نمود) سپس به آخر كلاس ملحق مي شود. بايد دقت نمود

كه هرگز از جلوي ديگرهنر جويان خصوصا ارشدهاي كلاس عبور ننمايد.

3-هنر جويان مي بايستي در حفظ ونگهداري دوگي ( لباس كاراته )، ساق بند ، دستكش و... كوشا بوده وبا تميز نگاه داشتن وخوشبوومعطرنمودن آنها سبب تشويق وتشجيع ديگران در

انجام آن به بهترين وجه گردند،خصوصا « دوگي » بايد تميز باشد. آرم كيوكو شين بايستي

بر روي قسمت چپ لباس نصب گردد. شكافتگي ها وپارگي هاي لباس بايد بي درنگ تعمير

گردد. همچنين بايد دقت نمود كه لوازم ولباس نا مناسب بيا نگر بي توجهي هنر جو به ساير

هنر جويان ودوجو تلقي مي شود.                                                                                  4- در خلال تمرين سعي شود دوگي خود را حركت ندهيد وجا بجا نكنيد،در هر زماني از تمرين اگر تصميم به مرتب كردن ويا درست كردن لباستان گرفتيد اين امر با پشت نمودن به كلاس ، بسيار سريع وآرام انجام شود.

5- به درجات بالاتر واعضاي قديمي مي بايست احترامي شايسته گذاشته شود،هنگامي كه ارشد يا هركمربند سياه وارد كلاس مي شود،همه هنر جويان بايد ايستاده و«اوس» نمايند.

6- قبل از مواجه شدن وسلام نمودن به ارشد يا استاد، هنر جويان مي بايست «اوس » نموده وبه همان ترتيب سابق عمل نمايند. اين قاعده وقانون مي بايست در خارج از «دوجو» نيز به همان كيفيت اجرا شود وبايستي هميشه ازاستاد خود قدرداني نماييم.

7- چناچه با شخصي كه درجه او نا مشخص است مواجه شديد مي بايست همانند يك ارشد بالاتر از خودتان بااو بر خورد نماييد.

8- هنگامي كه هنر جويان با يكديگر دست مي دهند مي بايست براي نشان دادن اعتماد و تواضع وفروتني از هر دو دست استفاده نمايند و« اوس » بگويند. اين قاعده حتي هنگامي

كه خارج از « دوجو » مي باشيم ، لازم الاجرا بوده وبه همان كيفيت مي بايست عمل شود.

خصوصا در برخورد با درجا ت بالاتر بايد اين امر را رعايت نمود.

9- هنر جويان مي بايستي در جواب استاد با صداي بلند "ا و س " نموده وعكس العمل هاي

سريعي در پاسخ به فرمان او داشته باشند. پاسخ هاي كند ونه چندان خوب ، غير مؤدبانه

تلقي مي شود.

10- هنر جويان مي بايست در خلال تمرين تمام توجه وتمركز حواس خود را بر روي تكنيك ها معطوف داشته وبه ذهن ويا چشم هاي خود اجازه سر گرداني را ندهند. مي بايست تقدير

خالصانه با توجه بيشتر نسبت به استاد وساير هنر جويان داشته باشد. دقت نمايند كه هرگز

بدون رعايت وقاروحرمتي كه سزاوارآن است آموزش را شروع ننماييد. در خلال تمرين ،

فرمان راحت باش به هنر جويان داده خواهد شد.‌( منظور حالت رسمي " سي زا " به حالت

راحت « آنزا» ( آ گورا ) مي باشد. در طول اين مدت مي بايست از نا آرام نمودن كلاس وصحبت با ديگران يا هر نوع عملي كه سبب بي نظمي در كلاس گردد،خوداري نمود.

 

 

11- هنر جويان نبايستي بدون كسب اجازه كلاس را ترك نمايند،در موارد ضروري كه شما

مجبور به ترك سريع كلاس مي باشيد بايد مؤدبانه ودراسرع وقت موضوع خود را به استاد اطلاع داده وكسب اجازه نماييد.

12- براي جلوگيري از بروزخسارات وصدمات ،هنرجويان نبايستي از ساعت ،گردن بند و...

ويا هر نوع لوازم تزئيني در خلال تمرين استفاده نماييد. صرفا استفاده از عينك در زماني

كه " كوميته " ( مبارزه ) صورت نمي گيرد مجاز مي باشد. در خلا ل كوميته ( مبارزه )

چنان كه استفاده ازساق بند، كا پ و... سفارش شده است برداشتن عينك ويا استفاده ازلنزهاي

درون چشمي قويا توصيه مي گردد.

 

13- مكان آموزش مكان مقدس ومحترمي است ، لذا هنر جويان نبايد از كلاه يا آفتاب گير در محل آموزش استفاده نماييد ويا با كلام زشت وقبيح در باشگاه تكلم ننمايند.همچنين صرف غذا وبه پا كردن كفش در" دوجو" مجاز نمي باشد. پس از تمرين روزانه در هر كلاس ، كليه هنر جويان مي بايست در تنظيف ومرتب نمودن كلاس مشاركت داشته وبايد توجه نمود كه حفاظت

ونگهداري از سالن تمرين به عنوان مكان ارزشمند، حايز اهميت مي باشد.

14-هنر جويان بايد به روح رفاقت ودوستي احترام گذاشته وراه حقيقت كيو كوشين را تحت  تأ ثير رفتارهاي دلسرد كننده ويا كينه توزانه خود قرار ندهند، احساسات منفي در كوميته  (مبارزه )، نبايد جايگاهي داشته باشد.

15- كليه هنر جويان مي بايستي از شايعات بي اساس واظهارات اهانت آميز در خصوص ساير هنر جويان كلاس ويا سبك پرهيز كنند.

16-هنر جويان مي بايستي مشتاق شركت در مسابقات كيو كوشين بوده واندوخته هايي را كه از استاد خود فرا گرفته اند، به كار گيرند.

17-هنر جويان بايد تلاش نما يند تا پس از كسب اجازه از استا د مر بوطه از ساير كلاس هاي

كيو كوشين كاراته ديدار نمايند.

18-هنر جويان مي بايستي از قدم گذاشتن در راهي كه برداشت ضعيفي از سازمان جهاني

كيو كوشين كاي كان كاراته ترسيم مي نمايد، كاملا خودداري نموده ومسلما نبايستي از تكنيك هاي فرا گرفته در آ سيب رساني عمدي به ديگران استفاده نمايند، مگر در موارد اضطراري

كه زندگي خود يا همسرش در خطر قرار گيرد.

19-هنر جويان بايد كوشش نمايند در زندگي روزمره ،آبرومند وبا شرا فت زندگي كنند وهرگز روح كيو كوشين را فراموش نكنند. سرت را پايين نگه دار ( فروتن ومتوا ضع باش)،چشم ها

را باز نگه دار ( بلند همت باش )، كمتر سخن بگو ( فكر كردن مقدم بر سخن گفتن است ) ،

خوش قلب باش ( با ديگران با احترام وفروتني رفتار كن ) ،نسبت به ديگران مهربان بوده ،

فرزندي با تقوا وخدا ترس باش كه اين خود نقطه شروع است (در حفاظت واحترام به والدين

كوشش كن ) .

سوگند نامه ...

 به نام خدا

 

ما جسم و دل خود را پرورش مي دهيم

 

تا روح استوار ونا متزلزل داشته باشيم .

 

راه راستين مبارزه را مي پيما ييم

 

تا همواره حواس وروح خود را آماده نگه داريم .

 

با قدرتي راستين مي كوشيم

 

تا روح فروتني رادر خود به وجود آوريم

 

ما نهايت فروتني را رعايت خواهيم كرد 

 

و به درجات بالاتر از خود احترام مي گذاريم

 

و از خشونت مي پرهيزيم.

 

ما همواره به ياد پرودگار تواناييم

 

و هرگز موهبت انسان بودن را فراموش نخواهيم كرد.

 

ما همواره در پرتو ايمان به عقل و قدرت مي انديشيم

 

و خواسته هاي ديگر را از خود مي رانيم.

 

تا جان در بدن داريم

 

ضوابط مربوط به کیوکوشین كاراته و سوپر ساباکی  را رعايت خواهيم كرد.

سن سی مهدی سالمی

 



 

کي هُن

 

پايه , اصلي

 

 Kihon

 

 

کوميته

 

مبارزه

 

 Kumite

 

 

کامائه

 

آمادگي

 

 Kamae

 

 

کامائيته

 

گارد دستها

 

 Kamaete

 

 

کوميته نوکامائه

 

آمادگي در فرم مبارزه

 

 Kumite no Kamae

 

 

کي آئي

 

اتحاد انرژي (فرياد)

 

 Kiai

 

 

کو کيو

 

تنفس

 

 Kokyu

 

 

يا کوسوکوکوکميته

 

تنفس مبارزه قراردادي

 

 Yakusoku Kumite

 

 

جيُوکوميته

 

مبارزه آزاد

 

 Jiyu Kumite

 

 

سيکن چودان تسوکي

 

ضربه پيستوني مشت به قسمت مياني

 

Seiken Chudan Tsuki

 

 

سيکن جودان تسوکي

 

ضربه پيستوني مشت به قسمت فوقاني بدن

 

Seiken Jodan Tsuki

 

 

سيکن اگواوچي

 

ضربه به چانه حريف (قوس از بالا)

 

Siken Ago uchi

 

 

سيکن کاجي تسوکي

 

ضربه دوراني به قسمت مياني بدن

 

seiken Kagi Tsuki

 

 

هيچي اوچي

 

ضربه با قسمت آرنج

 

Higi Uchi

 

 

اوراکن گامّن اوچي (شومن)

 

ضربه با بر آمدگي سيکن از روبرو به صورت

 

Uraken Gammen Uchi

 

 

اوراکن سايو اوچي

 

ضربه با بر آمدگي پشت سيکن به طرفين

 

Uraken Sayu Uchi

 

 

اوراکن هيزواوچي

 

ضربه بابر آمدگي پشت سيکن به قسمت پهلو

 

Uraken hizo Uchi

 

 

اوراکن مواشي جودان اوچي

 

ضربه باپشت سيکن-دوراني به سروگردن

 

Uraken mawashi jodon Uchi

 

 

شوتوگامّن سوتواوچي

 

ضربه تيغه دست از خارج به سر و گردن

 

Shuto Gamment soto Uchi

 

 

شوتوساکُتسواوچي

 

ضربه تيغه دست به ترقوه (به شکل ساتوري)

 

Shuto Sakotsu Uchi

 

 

شوتوساکُتسواوچي کُمي

 

ضربه با تيغه دست به ترقوه

 

Shuto Sakotsu Uchi Komi

 

 

شوتوسوهيزُ اوچي

 

ضربه تيغه از خارج به پهلو

 

Shuto soto hizo Uchi

 

 

شوتو گامّن اوچي اوچي

 

ضربه تيغه دست از داخل به سر و گردن

 

Shuto Gamment Uchi Uchi

 

 

تتسوئي

 

تيغه خارجي دست در حالت گره شده

 

Tettsui

 

 

 نوکيته

 

نوک انگشت دست

 

Nukite

 

 

 شوتي

 

پاشنه کف دست

 

Shotei

 

 

کوکن اوچي

 

مچ دست در حالت خم

 

Koken Uchi

 

 

 هايتواوچي

 

تيغه داخلي دست (عضله شصت دست)

 

Haito Uchi

 

 

 هيراکن

 

کف دست همراه با خميدگي انگشتان

 

Hiraken

 

 

 توهو(دهان ببر)

 

فاصله بين شصت دست با انگشت سبابه

 

Toho

 

 

هيسُکوداچي

 

ايستادن خبردار (پاجفت(

 

 Heisoku Dachi

 

 

موسوبي داچي

 

ايستادن به شکل عدد7 (پاشنه چسبيده(

 

 Musubi Dachi

 

 

هيکُ داچي

 

پاها به موازات هم نيم برابر عرض شانه

 

 Hiko Dachi

 

 

 شي ذن داچي

 

پاها به اندازه عرض شانه

 

 Shizen Dachi

 

 

 سوتوهاچي جي داچي

 

)سر پا مايل به بيرون(

 

 (So to hachiji Dagi )

 

 

اوچي ها جي داچي

 

پاها به اندازه عرض شانه (سرپا مايل به داخل(

 

 Uchihachigi Dachi

 

 

 سانچين داچي

 

ايستادن به شکل ساعت شني

 

 Sanchin Dachi

 

 

ذنکو تسو داچي

 

ايستادن متمايل به جلو

 

Zenkutsu Dachi

 

 

کيبا داچي

 

ايستادن به شکل سوار بر اسب

 

Kiba Dachi

 

 

 تسوروآشي داچي

 

ايستادن به شکل مرغ ماهيخوار

 

 Tsuruashi Dachi

 

 

 کو کوتسوداچي

 

ايستادن متمايل به پشت

 

 Kokutsu Dachi

 

 

 نکوآشي داچي

 

ايستادن پا گربه اي

 

 Nekoashi Dachi

 

 

 کاکه آشي داچي

 

ايستادن متقاطع پاها

 

 Kakeashi Dachi

 

 

 کوميته داچي

 

ايستادن در فرم مبارزه آزاد

 

 Kumite Dachi

 

 

 جودان اوکه

 

دفاع فوقاني (قسمت سر و گردن)

 

 Jodan Uke

 

 

 چودان سو تو اوکه

 

دفاع مياني (حرکت از خارج بدن(

 

 Chudan Soto Uke

 

 

 چودان اوچي اوکه

 

دفاع مياني (حرکت از داخل بدن)

 

 Chudan Uchi Uke

 

 

 گدان باراي

 

رد کردن ضربه از قسمت پائين

 

 Gedan Bari

 

 

 اوچي اوکه گدان باراي

 

دفاع همزمان با دو دست

 

 Uchi Uke Gedan Barai

 

 

 موروته اوکه

 

دفاع از داخل با کمک دست عکس العمل

 

 Morote Uke

 

 

 مواشي اوکه

 

دفاع دوراني (جهت اجراي تنفس (

 

 Mawashi Uke

 

 

 شوتومواشي اوکه

 

دفاع دوراني با تيغه دست

 

 Shuto mawashi Uke

 

 

 کوکن او که

 

دفاع با مچ دست

 

 Koken Uke

 

 

هايتواوکه

 

دفاع با تيغه داخلي دست

 

 Haito Uke

 

 

 جيوجي اوکه

 

دفاع هر دو دست بصورت ضربدري

 

 Jyuji Uke

 

 

 کاکه اوکه

 

دفاع خميده مچ دست به شکل قلاب

 

 Kake Uke

و ...................... : جدید : .....................

 

 

 

 

A

 

آبي

آوُ

Ao

سر

آتاما

Atama

پا

آشي

Ashi

مچ پا

آشي كوبي

Ashi kubi

جابجائي پا

آشي ساباكي

Ashi sabaki

تعويض پا

آشي فومي كائه

Ashi fumi kae

درو كردن پا

آشي باراي

Ashi barai

چانه

اگو

Ago

قرمز

آكا

Aka

قرمز برنده

آكانوكاچي

Aka nokachi

جمع بستن

اوزا ته

Awazete

دست دادن با هم

اكوشو

Akushu

دفاع بدون سلاح

آي كي

Aiki

 

B

 

رد كردن

باراي

Baray

طريقت هنرهاي رزمي

بودو

Budo

آئين سامورائيها

بوشيدو

Bushido

چوب دستي

بو

Bo

فرد رزمي كار

بودوكا

Budo ka

مركزيت هنرهاي رزمي

بودكان

Budo kan

مبارزه با ساي و چوب

بوساي كوميته

Bosai kumite

 

C

 

رئيس

چو

Cho

قهوه اي

چا

Cha

وسط . ميان

چو

Chu

قسمت مياني . وسط

چودان

Chudan

تذكر(در مورد خطا)

چوئي

Chui

گروه ميان وزن

چوريوكيو

Churyo _ kyu

مساوي

چورتيسوفومي

Churitsu fumei

سينه پا

چوساكو

Chusoku

كمربند قهوه اي

چايروبي

Chairobi

 

D

 

راه .روش

دو

Do

لباس تمرين كاراته

دوگي

Dogi

باشگاه . محل تمرين

دوجو

Dojo

درجه (كمربند سياه به بالا) رُكن. رتبه

دان

Dan

ضد حمله يا پيشقدم شدن

دآشي

Deashi

كاتاهاي مربوط به ردة دان

دان نوكاتا

Dan no kata

تكنيكهاي اساسي ردة دان

دان نوكي هون

Dan no kihon dogi

لباسها را مرتب كنيد

دوگي اونا شيته

Dogi onaoshite

خواهش كردن . بفرمائيد

دوزو

Doze

 

E

 

دايره

ان

En

ضرب . مشت دوراني

اِنكي گيا كوتسوكي

Enkei giakotsuki

دايره اي

اِنكي

Enkei

 

F

 

مبارزه . نبرد

فايتو

Fighto

محكم . استوار

فودو

Fudo

داور كنار

فوكوشين

Fokoshin

اتفاق يا احضار داوران كنار

فوكوشين شوكو

Fokoshin shoko

دونفر

فوتاري

Futari

 

G

 

عدد پنج

گو

Go

لگد زدن

گري

Gerit (Keri)

صورت

گامّن

Gammen

مخالف

گياكو

Giaku

پائين (قسمت تحتاني)

گدان

Gedan

جريمه خطا

گنتن (جنتن)

Genten

 

H

 

پرچم

هاتا

Hata

فرمان شروع

هاجيمه

Hajime

عدد هشت

هاچي

Hachi

شكم

هارا

hara

عكس قضيه از روبرو

هانتاي

Hantai

اعلام راي داوران كنار

هانتي

Hantei

تقاضاي اعلام راي داوران كنار

هانتي اوناگايشيماس

Hantei onagaishimas

اعلام خطا

هانسوكو

Hansoku

روي پا

هايسوكو

Haisoku

تيغه داخلي دست

هايتو

Haito

چپ

هيداري

Hidari

قسمت آرنج

هيجي

Hiji

باشگاه مركزي (مادر)

هُنبو

Honbu

زانو

هيزا

Hiza

طحال (پهلو)

هيزو

Hizo

روي دست

هيشو

Hisho

ايستادن موازي پاها

هيكوداچي

Hiko dachi

دست عكس العمل

هيكي ته

Hikite

كف دست در حالت خميدگي انگشتان

هيراكن

Hiraken

ايستادن پا جفت

هيسكو داچي

Heisoku dachi

 

I

 

حركت

ايدو

Ido

عدد يك

ايچي

Ichi

تك . منفرد

ايپون

Ippon

مبارزه تك ضربه

ايپون كوميته

Ippon kumite

ضربه با مفصل انگشت سبابه در حالت خم

ايشي كن

Ishiken

مرحله آمادگي براي تامشي واري تخته

ايچي ني تسوئيته

Ichini tsuite

 

J

 

عدد10

جو

Ju

نرمي

جو

Ju

آزاد

جيو

Jiu

مبارزه آْزاد

جيو كوميته

Jiu kumite

دفاع ضربدري دست

جيوجي اوكه

Jiuji uke

قسمت بالا (فوقاني)

جودان

Jodan

محوطه تمرين و مبارزه

جوگاي

Jogai

زمان ساعت

جي كان

Jikan

داخل منطقه تمرين و مسابقه

جوناي

Jonai

قسمت فوقاني بدن

جوهان شين

Johanshin

خودكار . اتوماتيك

جي دو

Jido

 

K

 

زرد

كا

Ka

خالي

كارا

Kara

اصطلاح مبارزه با دستهاي خالي

كاراته

Karate

لباس كاراته

كاراته گي

Karate gi

هسته . مركز

كان

Kan

شماره 9

كيو

Kyu

هستي . عميق

كو

Ku

شقيقه . گيجگاه

كومه كامي

Komekami

پيروزي . برنده

كاچي

Kachi

رئيس مر كز يا سازمان

كانچو

Kancho

موي سر كاغذ

كامي

Kami

حفاظ -گارد

كاماته

Kamae

گارد دستها كنار سر و بدن

كامائيته

Kamaeite

اتحاد . همبستگي . انجمن

كاي

Kai

فرم

كاتا

Kata

تنفس

كوكيو

Kokyu

مج دست

كوكن

Koken

نوك انگشتان در حالت جمع (سرجوجه)

كي كو

Keiko

گردن

كوبي

Kubi

بالا رونده

كه اگه

Keage

اتحاد انرژي

كي آئي

Kiai

ايستادن بشكل اسب سواري

كيبا داچي

Kiba dachi

نفوذ (نهايت تمركز عضلاني سرعت و قدرت)

كيمه

kime

اتمام كامل

كيمه نت

Kime net

بيضه

كين تاما

Kintama

لگد به بيضه

كين گري

Kingeri

قلاب

كاكه

Kake

كفل (انتهاي كمر )

كوشي

Koshi

پايه . اصلي

كي هون

Kihon

كمربند

كوشي اوبي

Koshi obi

نهائي

كيوكو

Kyoku

حقيقت نهائي

كيوكوشين

Kyoku shin

ايستادن 30- 70 متمايل به پشت

كوكوتسو داچي

Kokutsu dachi

ايستادن مبارزه اي (آزاد)

كوميته داچي

Kumite dachi

شكستن

كانست

Kanset

ضربه پا شكننده

كانستسوگري

Kansetsu geri

يورش . حمله

كوگكي

Kogeki

موفقيت در تامشي واري مسابقات

كانسوئي

Kansui

عدم حضور در مسابقه

كي كن

Kiken

قسمت تحتاني بدن

كاهان شين

Kahanshin

مشت زدن

كوبوشي

Kobushi

 

 

 

 

P

 

ذهني آرام و صلح آميز

پنيان

Pinan

 

R

 

احترام

ري

Rei

عدد شش

روكو

Roko

 

S

 

عدد سه

سان

San

سه مرحله . نبرد سه گانه

سانچين

Sanchin

انتهاي مفصل انگشت در حالت گره شده

سيكن

Seiken

ساق پا

سون

Sune

پشت

سِنا كا

Senaka

استخوان ترقوه

ساكوتسو

Sakotsu

نشستن دو زانو

سيزا

Siza

از خارج

سوتو

Soto

معلم . استاد

سن سي

Sen sei

ارشد

سنپاي

Senpai

سه تائي

سامبون

Sambon (sanbon)

مبارزه سه قدمي

سامبون كوميته

Sambon kumite

طرفين

سايو

Sayu

اسم كاتا مفهوم اعداد بودائي

سي پا ي

Seipai

اسم كاتا غلبه بر اشرار

سين چين

Seinchin

اسم كاتا 54 مرحله

سوشي هو

Sushiho

اسم كاتا به مفهوم شكست دادن

سايفا

Saifa

حقيقت

شين

Shin

روبرو

شومن

Shomen

تيغه خارجي دست

شوتو

Shuto

مسابقه

شياي

Shiai

معكوس . از زير

شيتا

Shita

چوب بامبو در تمرينات كندو

شيناي

Shinai

آئين مذهبي ژاپني

شينتو

Shinto

عدد هفت 7

شي چي

Shichi

سرداور

شيمپان

Shimpan

پاشنه دست

شوتي

Shotei

سمبل حقيقت (عبادتگاه)

شين دن

Shinden

استاد عظيم

شينان

Shinan

رنگ سفيد

شيرو

Shiro

فرمهاي منتخب (شي تي)

شيتي كاتا

Shitei kata

استاد مسلم، دكتر

شي هان

Shihan

فرمان اخراج فرد خاطي

شيكاكو

Shiikkaku

داور (لقب داور مسابقه)

شوشين

Shushin

اتمام مسابقه

شياي شوريو

Shiai shuryo

نگاه به روبرو

شومن مويته

Shomen muite

ايستادن به شكل كُشتي سومو

شيكو داچي

Shiko dachi

 

T

 

دست

ته

Te

بدن

تاي

Tai

طبل

تايكو

Taiko

تيغه داخل پا

تايسوكو

Taisoku

منطقه اي در زير ناف (مركز نيروي كي)

تاندن

Tanden

تشك اسفنجي

تاتمي

Tatemi

پرش

توبي

Tobi

فاصله بين شصت وانگشت سبابه (دهان ببر)

توهو

Toho

سلاح چوبي با يك دستگيره اضافي

تونفا

Tonfo

ضربه مشت مستقيم

تسوكي

Tsuki

اسم كاتا دستهاي روان

تنشو

Tensho

ايستادن به شكل مرغ ماهيخوار

تسوروآَشي داچي

Tsuruashi dachi

گرفتن (لباس . پا . دست)

تسوكامي

Tesukami

حمله . مهاجم

توري

Tori

حمله امتيازي نداشت (ناموفق)

توري ما سن

Tori masen

مچ دست

ته كوبي

Tekubi

لبه خارجي مشت گره شده

تتسوئي

Tetsuei

 

U

 

داخل

اوچي

Uchi

پشت مفصل سيكن

اوراكن

Uraken

پشت

اوشيرو

Ushiro

لگد به پشت

اوشيروگري

Ushirogeri

دفاع

اوكه

Uke

 

Y

 

فرمان قطع كردن حركت

يامه

Yame

كنار. پهلو

يوكو

Yoko

عدد4

يون

Yon

آماده

يوي

Yoi

انگشت

يوبي

Yubi

آهسته

يوكوري

Yukkuri

مقام نخست

يوشو

Yusho

مبارزات قراردادي

ياكوسوكوكوميته

Yakusoku kumite

 

Z

 

تمركز

ذن

Zen

ادامه دادن

زوكو

Zoko

ايستادن 30 70 متمايل به جلو

ذنكوتسوداچي

Zenkustsu dachi

هوشياري

ذان شين

Zanshin

حالت نشستن در ذن (چهار زانو)

ذاذن

Zazen

ضربه با سر

زوتسوكي

Zutsuki

جدید ...

اصطلاحات پایه

شوتو= تیغه دست

تت سوئی= تیغه دست بسته

نوکیته = انگشت

تی سو کو = داخل کف پا

کوته = ساعد

کاکاتو = پاشنه پا

 اوروشی اوتوشی= فرود آوردن

ساکوتسو = استخوان ترقوه

کاکه = قلاب ، چنگک

کیای = فریاد کشیدن

اوی = حرکت کردن

کومی = فشار آوردن

تاتمی = محل مسابقه

هانمی = نیمه بدن

توبی = پریدن

کاتا= مبارزه با حریف فرضی

یون جو گو دو = زاوه 45 درجه

کیوشو= جذب کردن ، عقب کشی در حال جذب

کیمه   =فن با سرعت ، قدرت ، تمرکز و اجرای تعادل

آ ا و = آبی

کیرو = زرد

میدوری = سبز

چا او = قهوه ای

کِ رو = سیاه

 اوبی= کمربند

آکا = قرمز

ب ) ایستادن

گری نوگاما  = ضربه پا در اجرای گارد

 کوکوتسو داچی= ایستادن متمایل به عقب

گامائه = ایستادن در حالت گارد

ج ) ضربات دست

هیجی آگه = ضربه آرنج به بالا

هیجی اوتوشی = ضربه آرنج به پایین

به پشت   اوشیرو مواشی هیجی اوچی= ضربه آرنج دورانی

 سوکی کومی= پرتاب به عقب با دست

 سان بون سوکی = سه ضربه مشت سیکن

سیکن مای ته  سوکی= ضربه مشت به جلو

 شوتو ساکوتسو اوچی= ضربه تیغه دست به ترقوه

 شوتو اوروشی اوچی= ضربه تیغه دست به پایین

د ) ضربات پا

(سان کاکو گری) = ضربه پا مورب

اوشیرو مواشی کاکه گری  =ضربه پا دورانی به شکل قلاب به پشت

کاکاتو اوتوشی گری = ضربه پاشنه پا از بالا

 کاکه گری= قلاب کردن پا

 اوچی مومو گری= ضربه به داخل ران پا

 آشی بارای= درو کردن پا

جیکو آشی گری  =درو کردن پای ستون

 تی سو کوکا نست سو گری= ضربه با داخل کف پا

گری کومی = پرتاب به عقب با پا

اوی گری  =اجرای  ضربه پا در حال حرکت

و ) دفاع ها و انحرافات

کاکه اوکه = دفاع به شکل قلاب

اِن کی = دفاع دایره ای

سونی اوکه = دفاع با ساق پا

هیجی هیزا اوکه = دفاع با زانو و آرنج

دومه آشی  = دفاع نگهدارنده با پا

هیک کاکه = قلاب کردن پا

اوموتو ناگه = پرتاب به جلو رو به پایین

جودان اوکه = دفاع بالا

 جودان کاکه اوروشی= قلاب کردن از بالا به پایین

کدان اوکه = دفاع پایین

هـ) اعداد

ایچی = 1

نی = 2

سان= 3

شی= 4

گو= 5

روکو= 6

شیچی= 7

آچی= 8

کیو= 9

جو= 10

نی جو= 20

سان جو = 30

یون جو = 40

گوجو=50

روکو جو= 60

شیچی جو= 70

هاچی جو= 80

کیو جو = 90

هاکو = 100

الف) اصطلاحات پایه

اوس = تواضع ، احترام

دوجو= محل تمرین

کانچو= استاد اعظم ، رییس سازمان جهانی

 شیهان = استاد ، آموزگار مربیان

سن سی = مربی

 سن پای= ارشد

اِن = باز ، دایره ناتمام

شین = قلب ، داخل

اِنشین = قلب باز ، داخل دایره ناتمام

ساباکی = جابجایی

کارا= خالی

ته = دست

کاراته = دست خالی

کاراته کا= هنرجوکاراته

 :گی ، دوگی = لباس کاراته

ری = ادای احترام  

ماکی وارا= تخته ای که به آن ضربه میزنند

تامشی واری= شکستن اجسام

سوتو = خارج

اوچی =  ضربه داخل ،

میگی = راست

 هیداری= چپ

شومن = روبرو

مای = جلو

جودان = بالا

چودان = وسط

گدان = پایین

کمیته = مبارزه

اوشیرو= پشت

سایو= طرفین

آگو= چانه

هیزو=کمر

مواشی = دورانی

شیتا = پایین

یوکو = پهلو

شین کوکیو= تنفس عمیق درونی

ایبوکی = تنفس عمیق با صدا

 سوکی= ضربه مشت

اوکه = دفاع

ناگاشی = منحرف کردن

هیکی = کشیدن

که آگه = بالا رونده

گری = ضربه پا

بارای = منحرف کردن

 سونی= ساق پا

سیکن = مشت

اوراکن = پشت مشت

 هیجی= آرنج

هیزا= زانو

آشی = پا

چوسوکو= سینه پا

های  سوکو= روی پا

سوکوتو = تیغه پا

 اوبی= کمربند

شیرو = سفید

داچی = ایستادن

ب ) ایستادن

 های سوکو داچی= ایستادن پا جفت

 موسوبی داچی= ایستادن پا به حالت عدد هفت

یوی داچی = ایستادن به حالت آماده

 سان چین داچی= ایستادن ساعت شنی

ذن کوتسو داچی = ایستادن متمایل به جلو

کیبا داچی = ایستادن به حالت نشسته روی اسب

 ماواته = برگشتن

 کیای ایرته=کیای  کشیدن

کمیته نو گامائه = ایستادن مبارزه

ج ) دستور دادن

 یوی= آماده

ماکسو= تمرکز با چشم بسته

گامائیته داچی  = ایستادن درمورد نظر

ماکسو یامه = پایان تمرکز

ناته = تمام

 سن سنی ری = احترام به استاد

هاجیمه = شروع

 سن یا نی ری= احترام به ارشد

 

 اتاگانی ری = احترام به یکدیگر

  

 د) ضربات دست

 سیکن جودان سوکی= ضربه مشت مستقیم به بالا

سیکن چودان سوکی = ضربه مشت مستقیم به وسط

 سیکن گدان سوکی= ضربه مشت مستقیم به پایین

 سیکن آگو اوچی= ضربه مشت به چانه

 شیتا سوکی= ضربه مشت مستقیم از زیرسیکن

 سیکن مواشی اوچی= ضربه مشت دورانی

 سیکن اوی سوکی= ضربه مستقیم در حرکت

سیکن گیا سوکی = ضربه مشت مخالف

اوراکن شومن اوچی = ضربه پشت مشت به روبرو

 اوراکن سایو اوچی= ضربه پشت مشت به پهلو

 اوراکن هیزو اوچی= ضربه پشت مشت به کمر

 اوراکن مواشی اوچی= ضربه پشت مشت دورانی

هیجی اوچی = ضربه با آرنج

نی هون سوکی = دو ضربه مشت

و ) ضربات پا

مای گری = ضربه پا مستقیم به جلو

مای که آگه = ضربه بالا رونده پا به جلو

 کین گری= ضربه پا به میان دو پا

یو کو که آگه = پا بالا رونده به پهلو

 یوکوگری= ضربه پا به پهلو

اوچی مواشی گری = ضربه پا از داخل به خارج

 سو تو مواشی گری= ضربه پا از خارج به داخل

 هیزا گری= ضربه با زانو

 کانست سو گری= ضربه به مفاصل

مواشی گری = ضربه پا دورانی

هـ) دفاع ها و انحرافات

جودان آگه اوکه = دفاع بالا رونده

  چودان سوتوناگاشی= دفاع وسط منحرف کننده

 گدان بارای= دفاع پایین منحرف کننده

شوتو اوکه = دفاع با تیغه دست

ما کی کومی ناگه = پرتاب کردن از جلو

  هیکی مواشی = کشیدن دورانی با دو دست

هیک کوزوشی =  کشیدن بایک دست ، برهم زدن تعادل

هیکی تا اوشی = کشیدن به پایین

اوراناگه = پرتاب از پشت

با سلام

در یکم اذر شاگردان اینجانب در مسابقات کشوری مقامهایی را به دست آوردند که باعث سر افرازی خود و مربی خود شدند.

۱ = داود خدمتیان                    مدال طلا

۲ = نوید میری نصرت                مدال برنز

۳ = مهدی صادقی                   مدال برنز

۴ = ایمان فلاحت                     مدال برنز

۵ = محمد رضا سالمی             مدال برنز

۶ = ابراهیم مجیدی پور             مدال برنز

که خود اینجانب هم در مسابقات شرکت کرده و مقام سومی را کسب نمودم و از اینجانب به خاطر پرورش چنین شاگردانی تقدیر و تشکر شد و توسط رئیس سبک لوح تقدیری را به من تقدیم نمودند.

لازم به ذکر است که یکی از شاگردان من به نام میلاد بهمنی مدال طلایی را به عنوان بهترین مبارز و با اخلاق ترین مبارز دریافت نمود.

... :::    و دیگر هیچ ...     :::...

اگر روزي دشمن پيدا كردي ، بدان در رسيدن به هدفت موفق بودي !
اگر روزي تهديدت كردند ، بدان در برابرت ناتوانند !

اگر روزي خيانت ديدي ، بدان قيمتت بالاست !
اگر روزي تركت كردند ، بدان با تو بودن لياقت مي خواهد ...



موفق باشید...


و ...

کاراته :

دست خالی ، هنر جنگیدن بدون سلاح

کاراته کا  :

کار آموز کاراته

سن سی :

استاد

سام پای :

شاگرد ارشد

ری :

تعظیم ، احترام

شومنی ری :

احترام به جایگاه ، احترام به روبرو

سن سی نی ری :

احترام به استاد

او تاگانی ری :

احترام به همدیگر

دو جو :

محل تمرین

شیای :

مسابقه

شیای جو :

محوطه مسابقه

گی :

لباس تمرین

کیای :

فریاد

کی :

انرژی درونی ، نیروی داخلی

کیمه :

نت ، اتمام کاما

یوی :

آماده

یامه :

تمام ، توقف

اوچی وازا :

تکنیکهای ضربه زدن ( دورانی )

بونکای :

کار برد عملی کاتا

تاندن :

مرکز ثقل انرژی بدن ( حدود یک اینج زیر ناف )

داچی :

ایستادن ، استقرار

کامائه : 

گارد

شی تی کا :

کاتای اجباری

توکوئی کاتا :

کاتای اختیاری

هیداری :

چپ

میگی :

راست

مائه :

جلو

اوشیرو :

عقب

جودان :

بالای بدون

چودان :

وسط بدن

گدان :

پائین بدن

کین :

بیضه

زنکوتسو :

متمایل به جلو

بارای :

رد کردن

جون :

در حرکت

کاتا :

فرم

یا کوسو کو :

قرار دادی

کمیته :

مبارزه

بونکای :

نمایش عملی

هاجیمه :

شروع کنید

مودوته :

سر جایتان بایستید

کیهون :

تکنیک پایه

کاتا:

فرم ، قالب

مائه ته :

دسته جلو ، دست موافق

کیو :

کلاس ، درجات زیر کمر بند سیاه

دان :

درجه ، مرحله ، درجات کمر بند سیاه

اعداد ژاپنی

این اعداد لازمه ی ورود فرد به سوپر ساباکی هستند . البته سوپر ساباکی کارها حتما این اعداد رو بلدند .

۱ . ایچ             ۲ . نی         ۳ . سان         ۴ . شی           ۵ . گو

۶ . روکو          ۷ .شیچی      ۸ . هاچی        ۹ . کیو         ۱۰ . جو

تکنیکهای پا در سوپر ساباکی

۱- مایی گری                         2- مواشی گری

۳- اوچی مواشی                   4- سوتومواشی

۵- کاکاتوگری                          6- مایی که اگه

۷- هی زاگری                         8- کین گری

۹- کانستسوگری                    10- یوکوگری

۱۱- یوکوکه آگه                       12- اوشیروکنگری

۱۳- اورامواشی                       14- اوشیرواورامواشی

۱۵- جودان اوچی هایسوگوگری  16- کین گری

۱۷- اورشی کاکاتوگری              18- گایتن گری

۱۹- قیچی کمر                       20- اوشیروگری

۲۱- اوشیرواوچیمواشی            22- اوشیروسوتومواشی

۲۳- آشی بارای                      24- سونی اوکه

 

۱- تکنیکهای پا نیز همانند فنون دست قابل اجرا در سه قسمت بالا . وسط و پایین می باشند.

۲- تکنیکهای پا به صورت پرنده توبی (پرشی) نیز قابل اجرا هستند.

تکنیکهای دفاعی دست

۱- گدان باری اوکه               2- اوچی اوکه

۳- سوتو اوکه                     4- جودان اوکه

۵- شوتو مواشی اوكه          6- کاکه اوکه

۷- اوسای اوکه                    8- شوتی اوکه

۹- کوکن اوکه                     10- هایتواوکه         

۱۱- هی شو اوکه                12- موروتو اوچی اوکه

۱۳- جوجی جودان               14- جوجی گدان اوكه    

۱۵- موروتو کاکه اوکه             16- هیجی اوکه

۱۷- شوتو گدان باری            18- شوتو جودان او که

تکنیکهای دفاعی دست در سه قسمت جودان - چودان - گدان  قابل اجرا هستند .

برخی اصطلاحات مربوط به مبارزه و داوری

ایپون = یک امتیاز کامل                     آکا = قرمز

آوازاته = جمع بستن                         اوتاگانی ری = احترام به هم دیگر

تسوکامی = چنگ زدن با دست           جیو = آزاد

جی کان = وقت نگه دار                      چوریتسوفومی = مساوی ـ برابر

دوجو شیای = مبارزه داخل باشگاه        سوکو = اعلام شروع مجدد مبارزه

شوشین = داور وسط                          شیکاک = اخراج از مبارزه

شیمبان = هیئت ژوری                       شین بای =هیئت تجدید نظر نهایی

میزو= ندیدیم                                    واکاری ماس کا = آیا متوجه شدید؟

هاجیمه = شروع                               های واکاری ماس = متوجه شدم

هانته = اعلام رای نهایی                     آی اوچی = مساوی ـ برابر

ان چوسن = وقت اضافه درمبارزه           اوتاکای = همدیگر

تایکو = طبل بزرگ                               جوکای = از تاتمی خارج شدن

جن تن = خطای متوسط                     چوئی = خطای کم

چی گامی = گرفتن ـ چسبیدن             زوت سوکو = ضربه به سر حریف

سوزوکته = ادامه دادن در مبارزه           شوشین نی ری = احترام به داور وسط

شیمبان چو = سرداور مسابقه             شیمبانی = داوران

شیای = مسابقه                               شیای شوریو= اتمام مسابقه

کاچی = برنده در مسابقه                   وازاری = نیم امتیاز

واکاری ماسن = خیر متوجه نشدم       هانسوکو= خطا

هاتا = پرچم                                    هی کی واکه = مساوی ـ برابر

آکوشو = دست دادن بعد از مبارزه        شیرو = سفید

کی کن = غیبت کردن حریف در مسابقه     آ او = آبی

یامه = تمام                                      نوری = پایان

سوسای = رهبر

سلام:

باسلام

از اینکه به وبلاگ ما سر زدید ممنونیم و امیدواریم که از مطالب این وبلاگ بهره کافی را ببرید.

سبکهایی که سنسی مهدی سالمی در آنها فعالیت داشته اند

سبکهایی که سنسی مهدی سالمی در آنها فعالیت داشته اند :

من در ورزشهایی همچون هاپکیدو سنتی . مدرن هاپکیدو کره ای . مدرن هاپکیدو آمریکایی . هاپکیدو فایتینگ . شین مو هاپکیدو . کوک سول وان . دفاع شخصی و سلاح سرد . کاراته دو . جودو . کیوکوشین اویاما .کیوکوشین ماتسویی. کندو . شیتوریو و  ... فعالیت داشته و در درجات بالایی از آنها قرار داشته ام.

معرفی سنسی مهدی سالمی

اینجانب مهدی سالمی مربی سبک جهانی سوپر ساباکی کای کان دو در شهرستان کاشان در حال فعالیت بوده و دارای مقام و مسئولیتهایی در این شهرستان و در کل استان اصفهان دارا بوده اینجانب ورزش رزمی را در پنج سالگی شروع کرده و تاکنون چهار ده سال به این کار و ورزش مشغول هستم.  

تعریف ساباکی

تعریف فنی :

سبک سوپر ساباکی کای کان دو : دارای ویژگی های خاص خود که عبارتند از:

( تکنیک ؛ سرعت ؛ قدرت و تفکر ) میباشند ؛ که از لحاظ فنی برای مقابله با

هر گونه حمله و در ساده ترین شکل طراحی گردیده که هر فرد با هر میزان

قدرت فیزیکی به دفاع از خود میباشد . وجود اجرای فن تکنیک ساباکی یعنی

 ( حرکت جابجایی ) که در کومیته اساس استقرار این سبک میباشد . در مبارزه

از حرکات سرعت و از قواعد خاص جابجایی بدن - تکنیک که از برخورد موثر ضربات حریف در امان می ماند ................

 

تعریف نام ساباکی :

1- حرف س :             سلامت - اعتماد بنفس

2- حرف آ :                 آگاهی

3- حرف ب :               برادری

4- حرف آ :                 ایمان

5- حرف ک :              کوشش - کار

6- حرف ی :              یاری

اسامی اعضا تیم منتخب (رده سنی نوجوانان)

۱- علی ابایان

۲- محمد رضا منصوری

۳- صادق مفرشی

۴- حسن شاکریان

۵- داود خدمتیان

۶- محمد امین جوادزاده

۷- مجید شیرزادی